Taikun Vietnam dibicarakan kes penipuan RM59 bilion

Truong My Lan kini menghadapi dakwaan kes penipuan kewangan terbesar di Vietnam dan kemungkinan juga terbesar di Asia. (FOTO: VnExpress International)
- Advertisement -

HANOI: Seorang hartawan terkenal Vietnam dibicarakan pada hari ini, Selasa (5 Mac) bersama-sama berpuluh-puluh suspek yang lain, sabit kesalahan menggelapkan wang AS$12.5 bilion (RM59 bilion) dalam kes penipuan kewangan terbesar di negara itu.

Truong My Lan, pengerusi pemaju utama Van Thinh Phat, dikatakan telah menipu wang tunai daripada Saigon Commercial Bank (SCB) dalam tempoh sedekad.

- Advertisement -

Pengerusi pemaju utama Van Thinh Phat, Truong My Lan dikatakan telah menipu wang tunai daripada Saigon Commercial Bank (SCB) dalam tempoh sedekad.

Seramai 85 yang lain turut dibicarakan di Ho Chi Minh City, termasuk mantan pekerja bank pusat, bekas pegawai kerajaan dan mantan eksekutif SCB – antaranya dua warga China masih bebas, lapor media tempatan.

Kesemua suspek menghadapi pertuduhan termasuk rasuah, salah guna kuasa, peruntukan dan pelanggaran undang-undang perbankan.

Media kerajaan Vietnam pada Selasa menunjukkan gambar berpuluh-puluh van yang membawa defendan ke mahkamah, yang menyaksikan kawalan keselamatan yang ketat di dalam dan luar mahkamah.

“Seramai 78 defendan berada di mahkamah, dengan lapan masih dalam pelarian. Polis telah mengeluarkan waran tangkap antarabangsa untuk kelapan-lapan suspek berkenaan,” tambah laporan media tersebut.

Terdahulu, polis Vietnam telah mengenal pasti kira-kira 42,000 mangsa skandal itu, yang telah mengejutkan negara itu dan menyebabkan ratusan orang mengadakan protes di Hanoi dan Ho Chi Minh City – senario jarang berlaku di negara komunis satu parti yang tidak bertolak ansur dengan perbezaan pendapat.

Lan, yang berkahwin dengan ahli perniagaan Hong Kong yang kaya raya, dituduh membuat permohonan pinjaman palsu untuk mengeluarkan wang daripada SCB, yang mana dia memiliki 90 peratus kepentingan saham.

Polis berkata, mereka yang terperangkap dalam penipuan itu ialah semua pemegang bon SCB yang masing-masing gagal mengeluarkan wang mereka dan tidak menerima faedah atau bayaran pokok sejak penahanan Lan pada Oktober 2022.

Nilai peruntukan aset yang didakwa Lan, yang berlaku antara 2012 dan 2022, adalah bersamaan dengan sekitar 3 peratus daripada Keluaran Dalam Negera Kasar (KDNK) Vietnam pada 2022.

Dalam pada itu, pihak berkuasa telah berkata bahawa sebanyak AS$5.2 juta yang didakwa diberikan oleh Lan dan beberapa jurubank SCB kepada pegawai-pegawai negeri untuk menyembunyikan pelanggaran SCB dan keadaan kewangan yang teruk adalah jumlah rasuah terbesar yang dicatatkan di Vietnam.

Menurut akhbar tempatan, Law, 10 pendakwa raya dan hampir 200 peguam akan menghadiri perbicaraan itu.

Dokumen seberat sehingga enam tan akan dikendalikan dalam percubaan selama hampir dua bulan, yang paling lama pernah di Vietnam.

Jika terbukti, kes AS$12.5 bilion itu boleh menjadi salah satu penipuan kewangan terbesar di Asia. Skandal rasuah 1MDB Malaysia sebagai contohnya, hanya melibatkan kira-kira AS$4.5 bilion.

Lan telah bertahun-tahun menjadi tokoh utama dalam kewangan Vietnam dan mengatur penggabungan SCB dengan dua pemberi pinjaman lain pada 2011 untuk menyelamatkan bank-bank yang bermasalah dalam rancangan yang diselaraskan dengan bank pusat.

Dia memiliki beberapa hartanah di daerah terkaya di Ho Chi Minh City dan mempunyai pelbagai aset di luar negara, menurut penyiasat dan maklumat awam.

Penangkapan besar-besaran itu  dibuat sebagai sebahagian daripada tindakan membanteras rasuah negara yang telah menyelubungi ramai pegawai dan ahli elit perniagaan negara sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Lebih 4,400 orang telah didakwa dalam lebih 1,700 kes rasuah sejak 2021.

Pemimpin perniagaan terkemuka lain yang disasarkan dalam usaha antirasuah – dan dituduh melakukan penipuan besar-besaran di Vietnam sebelum ini termasuklah Truong Quy Thanh, ketua syarikat minuman ringan gergasi Tan Hiep Phat Group.

Dia akan didakwa bersama dua anak perempuannya kerana didakwa menggelapkan wang sebanyak AS$31.5 juta.

Do Anh Dung, pengerusi pemaju Kumpulan Tan Hoang Minh, juga akan menghadapi perbicaraan kerana memperoleh AS$355 juta secara haram dalam penjualan bon kepada lebih 6,500 pelabur.

Di sebalik kempen anti-rasuah selama bertahun-tahun, yang dikenali sebagai ‘relau api’, rasuah masih berleluasa di negara Asia Tenggara itu.

Di sesetengah wilayah, sehingga 90 peratus pemohon sijil tanah membayar rasuah, dan sogokan juga sangat biasa untuk menerima perkhidmatan perubatan di hospital awam, menurut laporan yang diterbitkan pada Mac 2023 oleh Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan organisasi lain.

“Jumlah pengambilan rasuah yang akan mencetuskan kecaman rakyat berkisar antara 20 juta dong (AS$810) dan 43 juta dong, menunjukkan tahap toleransi rakyat terhadap perbuatan menerima rasuah,” kata laporan itu, dengan nilai tertinggi lima kali ganda daripada purata gaji bulanan di negara ini. – HARAKAHDAILY 5/3/2024

- Advertisement -