Kejohanan Tertutup Olahraga Dunia 2024: Coleman tewaskan Lyles 

Christian Coleman (kanan) menewaskan Noah Lyles (tengah) dan Ackeem Blake untuk merangkul pingat emas dalam acara 60 meter pada hari pembukaan Kejohanan Tertutup Olahraga Dunia di Glasgow. Scotland, United Kingdom pada 1 Mac 2024. (FOTO: Yahoo! News Canada)
- Advertisement -

GLASGOW: Christian Coleman dari Amerika Syarikat berkata dia kini ‘melangkah ke tahap kegemilangannya’ selepas menewaskan rakan senegaranya, Noah Lyles untuk merangkul pingat emas acara 60 meter dalam pertarungan mereka di Kejohanan Tertutup Olahraga Dunia di Glasgow.

Coleman, pemegang rekod dunia dalam acara itu, mencatatkan 6.41 saat yang mendahului dunia untuk meraih kemenangan mengagumkan pada Jumaat, di sini.

- Advertisement -

Sehubungan itu, juara 100m dan 200m dunia, Lyles, tidak dapat menambah senarai gelaran pecut globalnya yang semakin berkembang, dengan pecutan i 6.44 saat, lapor BBC Sport.

Ackeem Blake dari Jamaica menewaskan pemain Kenya, Ferdinand Omanyala untuk mendapat gangsa dalam masa 6.46 saat.

“Peluang ini tidak selalu datang apabila anda berasa sihat dan sihat,” kata Coleman, yang juga  juara 100m dunia 2019, dan memenangi kejuaraan tertutup dunia terakhirnya di Birmingham, Britain enam tahun lalu.

“Saya teruja. Ia adalah tahun 2024 dan saya melangkah ke tahap kecemerlangan saya secara mental, fizikal dan rohani. 

“Saya perlu menyertai kejohanan sukan bertaraf A dan saya berasa yakin saya akan berada di sana([di Sukan Olimpik,” tambahnya.

Selain Coleman, empat lagi peserta menang pingat emas hari pembukaan kejohanan itu yang berlangsung di Emirates Arena, di sini ialah Ryan Crouser dari Amerika dan Sarah Mitton dari Kanada masing-masing untuk acara  lontar peluru lelaki dan wanita; manakala Sofie Doktor dari Belanda memenangi acara pentatlon wanita. – HARAKAHDAILY 2/3/2024

- Advertisement -