Imran Khan, isteri dijatuhi hukuman penjara 14 tahun

Imran Khan dan isterinya, Bushra Bibi. (FOTO: The Express Tribune)
- Advertisement -

ISLAMABAD: Bekas Perdana Menteri Pakistan, Imran Khan dijatuhi hukuman penjara 14 tahun baru pada hari Rabu selepas mahkamah negeri mendapati beliau bersalah melakukan rasuah, hanya sehari selepas dijatuhkan hukuman penjara 10 tahun atas sabitan membocorkan rahsia negara.

Isteri Khan,  Bushra Bibi juga dijatuhi hukuman penjara 14 tahun kerana rasuah yang sama; kes yang dikatakan membabitkan pasangan itu melibatkan penjualan haram hadiah negara untuk keuntungan semasa Khan memegang jawatan, lapor CNBC News.

- Advertisement -

“Satu lagi hari yang menyedihkan dalam sejarah sistem kehakiman kita, yang sedang dibongkar,” kata jurucakap Pakistan Tehreek-e-Insaf (PTI) Khan, parti politik terbesar di negara itu, dalam satu kenyataan.

Khan juga dihalang daripada berkhidmat selama 10 tahun sebagai sebahagian daripada hukuman yang dijatuhkan oleh Biro Akauntabiliti Kebangsaan negeri itu, yang turut mengenakan denda 1.5 bilion rupee Pakistan (RM25.1 juta) ke atas bekas pemimpin dan isterinya. 

Sebelum ini, ramai penganalisis politik melihat beliau sebagai pemenang pilihan raya umum Pakistan menjelang 8 Februari ini.

Seorang tokoh yang menjulang tinggi dalam politik Pakistan selama beberapa dekad, Khan bersama-sama penyokongnya  berkata tuduhan mahkamah dan penangkapan itu bermotifkan politik. 

Tidak jelas sama ada hukuman 10 dan 14 tahun itu akan dijatuhkan secara berturut-turut atau serentak, walaupun beberapa laporan media mengatakan terma itu akan serentak.  HARAKAHDAILY  1/2/2024

- Advertisement -