Gaza: Putera Mohammed, Biden bincang hentikan serangan Israel

Putera Mohammed dan Joe Biden. (FOTO: JNS.org)
- Advertisement -

RIYADH: Putera Mahkota Arab Saudi Mohammed bin Salman menyeru Amerika Syarikat supaya bertindak segera bagi membincangkan cara menghentikan operasi ketenteraan Israel yang telah meragut lebih 5,000 penduduk awam di Semenanjung Gaza.

Bercakap mengenai panggilan telefon yang diterima daripada Presiden AS, Joe Biden pada Selasa, Putera Mahkota itu telah membincangkan tentang peningkatan ketenteraan Israel yang berlaku di Gaza dan usaha yang sedang dilakukan untuk menamatkan perang yang bermula berikutan serangan mengejut ke atas Israel pada 7 Okt oleh kumpulan pejuang Hamas.

- Advertisement -

Putera Mohammed juga menyeru keperluan untuk mencari penyelesaian untuk menolak sasaran orang awam dalam apa cara sekalipun, atau menyasarkan infrastruktur dan kepentingan penting yang menjejaskan kehidupan seharian mereka atau pemindahan paksa, lapor Agensi Akhbar Saudi (SPA).

Beliau turut menekankan keperluan untuk menghentikan peningkatan serangan, dan tidak membenarkan ia merosot dengan cara yang menjejaskan keselamatan dan kestabilan rantau ini, dan keperluan untuk mematuhi undang-undang kemanusiaan antarabangsa, menarik balik kepungan di Gaza, memelihara perkhidmatan asas, dan membenarkan kemasukan bantuan kemanusiaan dan perubatan.

Putera Mahkota juga menjelaskan kepentingan memulihkan jalan keamanan bagi memastikan rakyat Palestin mendapat hak mereka yang sah dan mencapai keamanan yang adil dan menyeluruh.

Sehubungan itu, Biden mengucapkan terima kasih kepada Putera Mohammed atas usaha yang telah dilakukannya untuk mengurangkan peningkatan dan mencegahnya daripada merebak di rantau ini.

Dalam pada itu, Putera Mahkota bertemu dengan Menteri Pertahanan Kuwait, Sheikh Ahmed Fahd Al-Ahmed Al-Sabah, di luar Forum Inisiatif Pelaburan Masa Depan.

Semasa pertemuan itu, yang dihadiri oleh Menteri Pertahanan Saudi, Putera Khaled bin Salman, mereka mengkaji hubungan antara kedua-dua negara, dan beberapa topik kepentingan bersama. – HARAKAHDAILY 25/10/2023

- Advertisement -