Penjaga Maghribi Bounou sertai Al-Hilal dari Sevilla

- Advertisement -

Kelab Liga Pro Arab Saudi, Al-Hilal mengumumkan menandatangani penjaga gol Maghribi, Yassine Bounou dari kelab Sepanyol, Sevilla dengan kontrak tiga tahun.

“Singa Atlantik adalah penjaga gol kami,” kata Al-Hilal di platform pemesejan X, yang dahulu dikenali sebagai Twitter.

- Advertisement -

Syarat perjanjian itu tidak didedahkan, tetapi media Sepanyol melaporkan Sevilla akan menerima 21 juta Euro (AS$22.8 juta).

Al-Hilal berkata, perjanjian itu ditaja oleh Presiden Kehormatnya, Putera Al-Waleed bin Talal.

Bounou, 32, merupakan penjaga gol pilihan pertama Sevilla, membantu pasukan Sepanyol memenangi dua kejuaraan Liga Europa dan Maghribi untuk mara ke separuh akhir Piala Dunia tahun lalu di Qatar.

Bounou biasanya dikenali sebagai Bono, dilaporkan menjadi sasaran Real Madrid dan Bayern Munich sebagai pengganti sementara Thibaut Courtois dan Manuel Neuer yang cedera.

Kelab paling berjaya di Arab Saudi dan Asia, Al-Hilal memenangi 66 kejuaraan termasuk 18 kejuaraan liga domestik dan empat mahkota Liga Juara-Juara Asia.

Al-Hilal minggu ini menandatangani penyerang Brazil, Neymar dari Paris St Germain.

Kelab itu melantik semula jurulatih Portugis, Jorge Jesus dengan kontrak setahun dan menandatangani bekas kapten Wolverhampton Wanderers, Ruben Neves; Sergei Milinkovic-Savic dari Serbia; pemain pertahanan Senegal Kalidou Koulibaly dan penyerang Brazil, Malcom.

Al-Hilal menjadi tuan rumah kepada Al-Feiha dalam pusingan seterusnya Liga Pro Saudi, esok. – REUTERS

- Advertisement -