India, Nigeria, Turkiye ancam tutup Twitter

Jack Dorsey ketika berucap di hadapan pelajar di Institut Teknologi India (IIT) di New Delhi, India pada 12 Nov 2018. (FOTO FAIL: REUTERS)
- Advertisement -

WASHINGTON: Twitter menghadapi ancaman bakal ditutup perkhidmatannya di India, Nigeria dan Turkiye, melainkan ia mematuhi arahan untuk menyekat akaun, dengan India mahu menyekat penggunaan platform media sosial oleh wartawan tertentu dan penunjuk perasaan.

- Advertisement -

Pengasas bersama Jack Dorsey dalam temu bualnya dengan program berita, YouTube Breaking Points  pada Isnin (12 Jun) berkata, India sebagai contohnya merupakan negara yang yang banyak menggunakan Twitter sebagai  saluran bantahan terhadap kerajaan, termasuk berkait isu bantahan petani, membabitkan  wartawan tertentu yang mengkritik kerajaan, lapor Indian Express.

Golongan petani di India menamatkan protes selama setahun pada akhir 2021 selepas memenangi konsesi daripada kerajaan berhubung undang-undang ladang tertentu. 

Demonstrasi itu adalah antara yang paling besar dihadapi oleh kerajaan Perdana Menteri, Narendra Modi dan parti nasionalis Hindunya Bharatiya Janata Party (BJP).

“Ia ditunjukkan dalam cara seperti: ‘Kami akan menutup Twitter di India,’ yang merupakan pasaran yang sangat besar untuk kami; ‘kami akan menyerbu rumah pekerja anda’,yang mereka lakukan; ‘kami akan menutup pejabat anda jika anda tidak mengikut arahan kami’.  Dan ini adalah India, sebuah negara demokrasi,” tambah Dorsey yang meletakkan jawatan sebagai CEO Twitter pada 2021, sebelum platform media sosial itu dibeli oleh jutawan, Elon Musk pada 2022.

Kerajaan India sebelum ini menafikan terlibat dalam penapisan dalam talian  dan mengatakan ia hanya bertujuan untuk menyekat maklumat salah dan siaran yang menyekat keamanan dan keselamatan awam.

Dorsey juga menyebut tekanan yang sama diterima Twitter daripada kerajaan di Turkiye dan Nigeria, yang telah menyekat platform tersebut di kedua-dua negara pada titik berbeza selama bertahun-tahun sebelum menarik semula larangan tersebut.

“Turkiye sangat serupa (dengan India), seperti kami mempunyai begitu banyak arahan daripada (kerajaan Turkiye). Kami menentang Turkiye di mahkamah mereka dan sering menang, tetapi mereka sentiasa mengancam untuk menutup perkhidmatan kami,” katanya.

Dorsey juga menambah bahawa keadaan di Nigeria adalah juga sama sehingga Twitter tidak dapat meletakkan pekerjanya di negara itu kerana takut apa yang mungkin dilakukan oleh kerajaan kepada mereka.

Nigeria telah menggantung Twitter pada 2021 selepas ia mengalih keluar jawatan daripada Presiden ketika itu Muhammadu Buhari yaang mengancam untuk menghukum pemisah serantau. 

Nigeria bagaimanapun menarik semula larangan itu pada awal 2022 selepas Twitter bersetuju untuk membuka pejabat tempatan, antara perjanjian lain dengan pihak berkuasa negara itu. – HARAKAHDAILY 13/6/2023

- Advertisement -