Asingkan hukuman mati mandatori daripada qisas

Senator Hussin Ismail
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kerajaan diminta mempertimbangkan hukuman mati mandatori agar diasingkan daripada hukum qisas.

Senator Hussin Ismail berkata, ia adalah supaya tidak terlanggar satu perkara yang selain daripada perkara yang dimasukkan dalam seksyen tentang hukuman mati mandatori; yang mana hak kepada hakim untuk memutuskan perkara tersebut.

- Advertisement -

“Perkara yang saya nak sebut ini terkait dengan qisas (hukum bunuh dengan sengaja). Mudah-mudahan perkara ini diambil kira dan tidak termasuk dalam bidang ini untuk dikaitkan dengan penghapusan mandatori.

“Saya harap yang terkait dengan hukum qisas tidak dicantumkan dalam hukum penghapusan hukum mati mandatori, sebab ini adalah hak Allah yang Allah tentukan dalam al-Quran,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan Rang Undang-undang (RUU) Pemansuhan Hukuman Mati Mandatori 2023, di Dewan Negara, di sini, hari ini.

Tambahnya,ada oleh Allah, dalam banyak hukum balas qisas ini, nyawa dibalas nyawa, mata dibalas mata, telinga dibalas telinga, gigi dibalas gigi tetapi di hujung itu, Allah sebut yang sangat dimuliakan ialah yang mengampun.

“Siapa yang mengampun? Siapa yang berhak mengampun… keluarga kepada mangsa. Kita di sini yang mengampun ialah orang lain yang tiada kena-mengena dengan keluarga.

“Boleh atau tidak untuk kita tambahkan satu ruang bidang pengampunan diberi hak kepada keluarga sebab yang menerima kesan bukan orang lain tetapi keluarga mangsa,” katanya. – HARAKAHDAILY 11/4/2023

- Advertisement -