Dewan Ulamak sokong penuh pendirian satu lawan satu PRU15

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Dewan Ulamak PAS Pusat (DUPP) menyatakan sokongan penuh terhadap pendirian kepimpinan PAS untuk memastikan pertembungan satu lawan satu dengan Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) ini.

- Advertisement -

Ketuanya, Senator Datuk Ahmad Yahaya berkata pendekatan itu diyakini sebagai formula ‘boleh menang’ untuk berdepan PRU kelak.

“Prinsip PAS terhadap gagasan penyatuan ummah hadir dengan slogan ‘Memperkukuh Muafakat Nasional (MN), Mempertahan Pakatan Nasional (PN)’.

“Ia tekal menjadi prinsip politik PAS sehingga membentuk kestabilan di peringkat Persekutuan mahupun beberapa negeri yang sedang ditadbir PAS dan rakan kerjasama yang lain,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Menurut Ahmad, DUPP sedar keutuhan prinsip PAS itu menyebabkan beberapa pihak tidak senang hati dan mencari jalan memecah belahkan kesatuan yang dibentuk.

Namun katanya, kesatuan tekad politik di antara MN dan PN akan menatijahkan kemenangan yang selesa serta mengenepikan peluang PH untuk kembali memerintah.

Oleh sebab itu katanya, PAS sentiasa bertahan berada di sendi yang menghubungkan MN dan PN walaupun sentiasa menjadi mangsa tohmahan pihak lain.

“Pendirian ini akan terus melatari perkembangan politik yang sihat dalam negara. Semua pihak wajar sedar kejayaan gabungan parti Melayu-Islam di bawah satu bumbung telah memberikan kemenangan yang besar dalam beberapa siri Pilihan Raya Kecil (PRK) pasca PRU ke-14 yang lalu.

“Tambahan lagi, pandangan positif beberapa pemerhati politik domestik terhadap gabungan MN mahupun PN sebelum ini perlu diambil kira sebagai pendorong untuk mengekalkan kerjasama sedia ada,” ujarnya.

Oleh itu kata Ahmad, tiada sebab munasabah untuk sesetengah pihak perlu menafikan pertembungan satu lawan satu dengan PH boleh menguntungkan MN dan PN.

Katanya, DUPP juga mengajak semua pihak supaya berjiwa besar membimbing penyatuan itu dengan penuh sabar dan mengenepikan perbezaan yang melata dan bersatu di atas satu titik kesamaan. – HARAKAHDAILY 20/8/2022

- Advertisement -