Pengurusan banjir: Kerajaan utamakan adaptasi perubahan iklim

- Advertisement -

Oleh SYAHIRAH SALLEH

KUALA LUMPUR
: Kerajaan akan mengarusperdanakan adaptasi perubahan iklim dalam pengurusan banjir bagi meningkatkan daya tahan dan kesediaan negara untuk menghadapi impak fenomena global berkenaan.

Menteri Alam Sekitar dan Air, Dato’ Sri Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, tindakan itu akan turut mengambil kira integrasi pengurusan risiko bencana melalui mitigasi jangka pendek dan panjang pengurusan banjir melibatkan pendekatan secara stuktur dan bukan stuktur.

- Advertisement -

“Antara perkara yang diberi perhatian adalah peningkatan reka bentuk struktur utama pengurusan banjir daripada 100 tahun kala purata ulangan atau Average Recurrence Interval (ARI) kepada 200 tahun ARI setelah mengambil kira faktor perubahan iklim,” tegasnya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Abdul Latiff Abdul Rahman (PAS-Kuala Krai) yang meminta Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA) menyatakan hala tuju pengurusan banjir negara, pada sesi Pertanyaan Bagi Jawab Lisan di Dewan Rakyat, di sini, hari ini.

Menurut Tuan Ibrahim, KASA melalui Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) juga merancang pelan jangka pendek dan jangka panjang memfokuskan kepada kerja-kerja  mendalam, menaik taraf dan membaik pulih sistem pengurusan banjir di seluruh negara melalui pendekatan Pengurusan Banjir Secara Bersepadu (Integrated Flood Management/IFM). 

Katanya, Pengurusan Banjir Secara Bersepadu itu akan mengimbangi kaedah struktur dan bukan Struktur secara optimum dalam melindungi dan mengurangkan risiko banjir sesuatu kawasan. 

“Kaedah struktur yang digunakan termasuk peningkatan kapasiti longkang utama dan sungai, pembinaan empangan/takungan air pinggiran sungai (TAPS), pembinaan struktur Sabo, kolam takungan, lencongan sungai, pembinaan benteng banjir (flood wall) dan sistem pam. 

“Sementara,  kaedah bukan struktur memfokus kepada pengurusan dataran banjir, perancangan guna tanah, kawalan dan pematuhan pembangunan, sistem ramalan dan amaran banjir, peta banjir, dan pelaksanaan program kesedaran awam,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 18/7/2022

- Advertisement -