Budaya politik baharu di Sabah amat menyegar

- Advertisement -

KOTA KINABALU: Kekuatan kepimpinan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) di bawah Dato’ Seri Panglima Hajiji Mohd Noor dan Dato’ Seri Bung Mokhtar Radin dianggap diwarnai politik ‘tidak berdendam’.

Presiden USNO Tan Sri Pandikar Amin Mulia berkata, pendekatan GRS tersebut dianggap sebagai politik inclusiveness.

Katanya, sejak menerajui Sabah Hajiji tidak pernah menzahirkan hujah yang mengaibkan atau menyakiti hati pemimpin-pemimpin parti lawan.

- Advertisement -

“Dalam ucapan pembentangan belanjawannya yang pertama pada akhir tahun lalu, Dato’ Seri Panglima Hajiji tidak menghentam sesiapa termasuk prestasi kerajaan Warisan sebelum ini.

“Sebaliknya beliau memfokuskan hala tuju kerajaan GRS. Kerajaan GRS juga tidak memecat atau menukar kaki tangan kerajaan yang memegang jawatan kanan dan penting yang dilantik kerajaan Warisan,” katanya pada kenyataan.

Sehingga sekarang Umno Sabah tetap mempertahankan kerajaan GRS biarpun presiden parti itu mendesak ahli parlimennya tidak lagi menyokong kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Pandikar juga berkata, Ketua Menteri Sabah dan Bung Mokhtar tidak mengamal politik ‘witch hunt’.

Malah katanya jauh sekali daripada menjarak diri daripada teman-teman seperjuangan politik yang tidak separti dengan mereka.

“Contoh klasik mereka melantik saya memegang jawatan penting dalam kerajaan GRS walaupun Pandikar Amin Mulia bertanding mewakili USNO dan kalah di Dun Pintasan pada pilihan raya negeri lalu.

“Dato’ Seri Panglima Hajiji melantik Pandikar Amin sebagai Special Envoy BIMP-EAGA Sabah,” ujarnya.

Kerajaan GRS diwujudkan atas persefahaman dan kerjasama antara Umno, Bersatu, Parti Solidariti Tanah Airku (Star), Parti Bersatu Sabah (PBS), Parti Progresif Sabah (SAPP) dan beberapa wakil rakyat bebas.

GRS sekarang bergerak dengan hala tuju ‘Sabah Maju Jaya’ yang turut disertai PAS sebagai kompenan gabungan.

Pandikar turut yakin kerajaan GRS dapat mengatasi segala kelemahan yang cuba diungkit pihak tertentu di media sosial.

Kata beliau keyakinan itu disandarkan kepada kematangan politik rakyat Sabah dan pemimpin-pemimpinnya.

Beliau yang juga bekas Speaker Dewan Rakyat berkata, kepimpinan Umno Pusat mengotakan janjinya terhadap status Umno Sabah yang memiliki autonomi dalam menentukan hala tuju politik.
“Umno Sabah tetap mempertahankan status quo kerajaan GRS. Inilah sifat politik yang ‘lembut tapi tegas’ yang diperlukan rakyat Sabah pada masa ini dan akan datang.

Ujar beliau lagi objektif keberadaan Umno dan Bersatu di Sabah demi untuk kesejahteraan rakyat negeri itu.

Menurutnya kemunculan budaya politik baru tidak dendam amat menyegar dan memberi semangat baru kepada rakyat Sabah untuk bersatu berhadapan dengan cabaran-cabaran politik.

Kenyataan penuh Presiden USNO itu boleh didapati di laman pnbbcportal.com. – HARAKAHDAILY 13/8/2021

- Advertisement -