EXCO, Menteri kerjasama perkasa tadbir urus Islam

- Advertisement -

BERSAMA Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr. Zulkifli Al-Bakri dan wakil-wakil Pengerusi Jawatankuasa Agama Islam negeri lain bagi persidangan bagi tahun 2020 secara atas talian.

Tujuan perjumpaan hari ini adalah bagi membincangkan pembangunan dan penambahbaikan pentadbiran Agama Islam di setiap negeri.

Beberapa konsep pengurusan yang baik turut dikongsikan untuk ditambahbaik pengurusan sedia ada atau implementasikan konsep baharu supaya pengurusan dapat diperkasakan.

- Advertisement -

Antara yang dibincangkan, Sinergi Tabung Musa’adah COVID-19, Pemerkasaan Wakaf di Malaysia dan Pelan Pengimarahan Masjid.

Selain itu, turut dibincangkan Agihan Peruntukan Khas Kerajaan Persekutuan, selenggara atau naik taraf institusi tahfiz, Pondok Sekolah Agama Negeri, Sekolah Agama Rakyat (SAR), Sekolah Agama Swasta dan Sekolah Agama Persendirian Berdaftar.

Terima Kasih Kerajaan Persekutuan kerana telah memperuntukkan lebih daripada RM5 juta dalam Belanjawan 2021 untuk Negeri Perak.

Belanjawan adalah bagi Agihan Peruntukan Khas selenggara atau naik taraf institusi tahfiz, Pondok Sekolah Agama Negeri, Sekolah Agama Rakyat, Sekolah Agama Swasta dan Sekolah Agama Persendirian Berdaftar.

Peruntukan merangkumi RM1,530,210.00 selenggara dan naik taraf dan RM3,715,000.00 bagi bantuan khas COVID-19. Doakan semoga Belanjawan 2021 yang telah dibentangkan lulus. Jumlah keseluruhan sebanyak RM100 juta bagi kesemua negeri. Doakan bersama agar Pembangunan Agama Islam dapat diperkasakan.

“Demi Rakyat Kerana Allah”

YB MOHD AKMAL KAMARUDIN
Pengerusi Jawatankuasa Agama Islam dan Penerangan
Kerajaan Negeri Perak – HARAKAHDAILY 23/11/2020

- Advertisement -