Israel ugut ‘hukum’ PA jika ICC keluarkan waran tangkap

- Advertisement -

BAITULMAQDIS: Kerajaan Israel mengugut akan bertindakbalas terhadap Pihak Berkuasa Palestin (PA), jika Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) mengeluarkan waran tangkap terhadap pemimpin Israel.

Seorang pegawai kanan Israel dalam kenyataannya dilaporkan berkata, jika waran tangkap itu dikeluarkan, Israel akan menganggap PA bertanggungjawab dan bertindak balas dengan tindakan keras yang boleh membawa kepada keruntuhan badan itu.

- Advertisement -

“Salah satu tindakan yang mungkin diambil ialah membekukan pemindahan hasil cukai yang dikutip Israel untuk PA, yang akan menyebabkan ia muflis,” kata kenyataan itu, lapor Axios.

Tambah kenyataan itu, ancaman waran tangkap tersebut adalah serius, dan jika ia berlaku, kabinet Israel akan membuat keputusan rasmi untuk menghukum PA.

Sementara pegawai kanan AS berkata, pentadbiran Biden telah memberitahu ICC secara tertutup bahawa waran tangkap terhadap pemimpin Israel adalah satu kesilapan, dan AS tidak menyokong tindakan itu.

“Kami secara senyap-senyap menggalakkan ICC untuk tidak melakukannya. Ia akan memudaratkan segala-galanya. Israel akan bertindak balas terhadap Pihak Berkuasa Palestin,” kata seorang pegawai AS, tambah laporan Axios.

Pada bulan lalu, ICC dilaporkan bersiap sedia untuk mengeluarkan waran tangkap terhadap Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu dan Menteri Pertahanan, Yoav Gallant serta beberapa pegawai Israel yang lain.

Waran tangkap adalah berdasarkan kemungkinan jenayah perang yang dilakukan oleh tentera Israel dan pejuang Palestin sejak 2014 dan juga termasuk serangan 7 Oktober 2023  ke atas Israel serta perang genosid berterusan Israel ke atas Semenanjung Gaza.

Waran tangkap telah menyebabkan kebimbangan dan kebimbangan meluas dalam kalangan pegawai Israel yang telah mengadakan mesyuarat pada  minggu lalu, manakala Netanyahu juga telah mengetuai ‘tekanan tanpa henti melalui telefon’ untuk menghalang waran tangkap dikeluarkan.

Menurut laporan Axios lagi, sejak beberapa minggu lepas Israel telah memberitahu AS bahawa ia mempunyai maklumat yang mencadangkan pegawai PA  telah ‘menekan’ ICC untuk mengeluarkan waran tangkap terhadap pemimpin Israel.

Terdahulu, laman berita Israel, Walla melaporkan bahawa Netanyahu telah berada di bawah ‘tekanan luar biasa’ berhubung waran tangkap tersebut. 

Jika waran tangkap dikeluarkan, semua 123 negara ICC akan diwajibkan untuk menahan dan menyerahkan pegawai-pegawai Israel kepada mahkamah, yang  ibu pejabatnya terletak di Hague.

Netanyahu juga sebelum ini menegaskan bahawa  keputusan ICC tidak akan memberi kesan kepada perang Israel ke atas Gaza, yang telah membunuh lebih 34,000 rakyat Palestin setakat ini.

“Di bawah kepimpinan saya, Israel tidak akan sekali-kali menerima sebarang percubaan Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC)  di Hague untuk menjejaskan hak asasi dalam mempertahankan diri,” kata Netanyahu dalam satu kenyataan di Telegram pada minggu lalu.

“Walaupun keputusan yang dibuat oleh mahkamah di Den Haag tidak akan menjejaskan tindakan Israel, ia akan meletakkan preseden berbahaya yang mengancam tentera dan tokoh masyarakat,” tambahnya.

Israel telah berdepan dengan tuduhan berulang kali daripada badan antarabangsa dan pakar hak asasi manusia bahawa serangannya  di Gaza telah melanggar undang-undang antarabangsa.

Sejak 7 Oktober 2023, Israel telah mengebom sekolah, hospital, kawasan kediaman dan penempatan orang awam sambil mengenakan pengepungan sepenuhnya ke atas Gaza, lokasi di mana 2.3 juta penduduk menghadapi kebuluran, penyakit, dan kehilangan  tempat tinggal yang meluas.

Kes di ICC adalah berasingan daripada kes pembunuhan beramai-ramai yang dibawa oleh Afrika Selatan ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) pada akhir tahun 2023, walaupun ICJ juga berpangkalan di  Hague. – Agensi – HARAKAHDAILY 3/5/2024

- Advertisement -