Pusat Khidmat Tangga Batu anjur program vaksin HPV

- Advertisement -

TANGGA BATU: Pusat Khidmat Parlimen Tangga Batu menjadi kawasan parlimen di Melaka yang dipilih oleh National Cancer Society Malaysia (NCSM) untuk menjalankan program vaksin Human Papillomavirus (HPV).

- Advertisement -

Ahli Parlimen Tangga Batu, Bakri Jamaluddin berkata, kawasan itu dipilih disebabkan ia telah mengadakan kerjasama yang baik dengan persatuan tersebut sejak sekian lama.

“Melaka terdiri daripada enam kawasan Parlimen. Kita (Parlimen Tangga Batu) menurut mereka (NCSM) antara parlimen yang pertama mengadakan hubungan dengan persatuan ini dalam usaha kita membantu rakyat untuk mendapatkan vaksin HPV percuma,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Seramai tujuh orang sukarelawan NCSM termasuk seorang doktor perubatan terlibat dalam program tersebut yang berlangsung di Pusat Khidmat Parlimen Tangga Batu, di Tanjung Minyak Perdana, di sini, hari ini.

Dalam program tersebut seramai 40 orang wanita yang sebahagian besarnya remaja yang masih bersekolah hadir untuk menerima vaksin tersebut.

Kata beliau, program tersebut dilaksanakan dengan matlamat untuk meningkatkan tahap kesihatan penduduk terutama dalam Parlimen Tangga Batu.

Tambah Bakri, dari segi statistik, 95 peratus penduduk Malaysia yang menghidapi kanser servik berpunca daripada jangkitan HPV.

“Sebab itu program ini adalah suntikan vaksin untuk HPV. Kalau kita tengok statistik juga kita boleh lihat 41 peratus daripada orang yang didiagnos kena kanser ni biasanya mereka tu sudah terlambat.

“Jadi matlamat kita kalau boleh tidak ada warga Tangga Batu terutamanya di kalangan wanita tertinggal dalam program mendapatkan vaksin bagi pencegahan kanser servik dan empat kanser yang lain. Itu matlamat kitalah,” katanya.

Beliau yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Melaka berkata, pusat khidmatnya akan terus menjalinkan kerjasama dengan NCSM bagi menjalankan program berbentuk kaunseling dan khidmat nasihat bagi menangani penyakit kanser terutama bagi mereka yang kurang berkemampuan.

“Harapan saya sebagai Ahli Parlimen, pertama sekali inilah yang dapat kita memberi khidmat khususnya kepada mereka yang berada dalam parlimen Tangga Batu untuk kita mempertingkatkan tahap kesihatan mereka.

“Juga dapat nak meningkatkan imun mereka dalam melawan masalah kanser yang hari ini semakin hari semakin meningkat yang berlaku dari kalangan rakyat daripada rakyat Malaysia. Ini harapan saya,” ujarnya.

Beliau turut menyatakan komitmen untuk mengadakan program itu bagi pusingan kedua dan seterusnya supaya tidak ada penduduk di dalam Parlimen tersebut yang tertinggal daripada mendapatkan vaksin itu. – HARAKAHDAILY 21/4/2024

- Advertisement -