Israel serang Iran: Reaksi antarabangsa

Kapsyen: Seorang lelaki berjalan di hadapan sepanduk yang menunjukkan peluru berpandu Iran di sebatang jalan raya di Tehran, Iran pada hari ini, Jumaat, 19 April 2024. (FOTO: AFP)
- Advertisement -

PARIS: Berikut adalah reaksi beberapa negara di peringkat antarabangsa pada hari ini, Jumaat (19 April) selepas laporan serangan Israel ke atas Isfahan di Iran, lokasi di mana dikatakan wujud pangkalan tentera dan kemudahan nuklear Republik Islam itu:

- Advertisement -

RUSIA
Moscow telah menjelaskan kepada Israel bahawa Iran ‘tidak mahu peningkatan (serangan),” kata Menteri Luar Rusia, Sergei Lavrov pada Jumaat, selepas laporan Israel telah melakukan serangan balas terhadap musuh ketatnya itu.

“Terdapat perbualan telefon antara kepimpinan Rusia dan Iran, wakil kami dan Israel. Kami menyatakannya dengan sangat jelas dalam perbualan ini, kami memberitahu Israel bahawa Iran tidak mahu peningkatan serangan,” kata Lavrov dalam temu bual dengan stesen radio Rusia.

EMIRIYAH ARAB BERSATU (UAE)
Kementerian luar Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada Jumaat menyatakan kebimbangan mengenai ketegangan serantau dalam satu kenyataan, menggesa agar kedua-dua Iran dan Israel ‘bertahan sepenuhnya’ untuk mengelakkan kesan serius.

JORDAN
Menteri Luar Jordan, Ayman Safadi berkata pada Jumaat, tindakan balas Israel-Iran perlu ditamatkan, memberi amaran terhadap bahaya peningkatan serantau.

JERMAN
Canselor Jerman, Olaf Scholz menggesa supaya pengurangan eskalasi susulan serangan ke atas bandar raya Isfahan di Iran dan berkata, Berlin akan bekerjasama dengan rakan kongsinya ke arah ini.

“Penyahskalaan kekal sebagai peraturan hari ini dalam masa terdekat. Kami juga akan membincangkan perkara ini dengan semua rakan dan sekutu kami, dan bekerjasama dengan mereka ke arah ini,” kata Scholz kepada pemberita pada Jumaat.

Negara kumpulan Tujuh (G7)
Menteri-menteri luar G7 pada hari Jumaat menggesa ‘semua pihak’ untuk ‘bekerjasama mencegah peningkatan (konflik perang) selanjutnya’ di Timur Tengah, berikutan laporan bahawa Israel telah melakukan serangan balas dendam ke atas Iran.

“Berdasarkan laporan serangan Israel ke atas Iran pada hari ini, Jumaat 19 April, kami menggesa semua pihak untuk berusaha mencegah peningkatan selanjutnya. G7 akan terus bekerja untuk tujuan ini,” ujar G7 dalam satu kenyataan.

Menteri-menteri dari Itali, United Kingdom, AS, Perancis, Jerman, Jepun dan Kanada berkata mereka ‘menuntut Iran dan kumpulan gabungannya menghentikan serangan mereka’.

SEPANYOL
Perdana Menteri Sepanyol, Pedro Sanchez meminta semua pihak mengelak ‘peningkatan konflik di Timur Tengah’ selepas laporan bahawa Israel melakukan serangan balas terhadap Iran.

“Kita mesti mengelak sebarang tindakan yang akan membawa kepada peningkatan konflik di Timur Tengah. Keseriusan masa ini menuntut tanggungjawab dan kekangan semua pihak,” tulisnya di X.

KETUA KABINET SETIAUSAHA JEPUN, YOSHIMASA HAYASHI
“Jepun amat prihatin dengan keadaan di Timur Tengah dan mengutuk sekeras-kerasnya sebarang tindakan yang membawa kepada peningkatan konflik keadaan Iran-Israel .

“Jepun akan terus melakukan semua usaha diplomatik yang diperlukan untuk mengelakkan keadaan menjadi lebih teruk,” tegas Yoshimasa Hayashi.

CHINA
“China menentang sebarang tindakan yang meningkatkan lagi ketegangan dan akan terus memainkan peranan yang membina untuk meredakan keadaan,” kata jurucakap Kementerian Luar China, Lin Jian.

Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA)
“IAEA boleh mengesahkan bahawa tiada kerosakan pada tapak nuklear Iran. Ketua Pengarahnya, Rafael Grossi menyeru agar semua pihak menahan diri dan mengulangi bahawa kemudahan teknologi nuklear tidak boleh menjadi sasaran dalam konflik ketenteraan.

“IAEA memantau keadaan dengan sangat teliti,” katanya dalam platform X.

OMAN
“Kesultanan Oman mengikuti ketegangan yang berterusan di rantau ini dan mengutuk serangan Israel pagi ini ke atas Isfahan,” kata kementerian luar negeri Oman, sambil menambah bahawa ia juga ‘mengutuk dan mengecam serangan tentera Israel yang berulang di rantau itu’.

“Oman sekali lagi merayu kepada masyarakat antarabangsa untuk menangani punca dan punca ketegangan dan konflik melalui dialog, diplomasi dan penyelesaian politik, dan untuk memberi tumpuan kepada usaha gencatan senjata di Gaza dan menggunakan undang-undang antarabangsa dan resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk mencapai keadilan dan berkekalan penyelesaian kepada isu Palestin,” tambah kenyataan itu.

PRESIDEN SURUHAN JAYA EROPAH, URSULA VON DER LEYEN
“Kami perlu melakukan segala yang mungkin (supaya) semua pihak mengekang daripada peningkatan di rantau itu. Adalah amat perlu bagi rantau ini kekal stabil dan semua pihak mengelak daripada tindakan selanjutnya,” Presiden Suruhanjaya Eropah, Ursula von der Leyen.

UNITED KINGDOM
“Kami telah mengutuk serangan peluru berpandu Iran yang melulu dan berbahaya terhadap Israel pada hari Ahad lalu dan Israel sememangnya mempunyai hak untuk mempertahankan diri.

“Namun seperti yang saya katakan kepada Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu ketika saya bercakap dengannya (minggu ini) dan lebih secara amnya, peningkatan konflik yang ketara bukanlah kepentingan sesiapa..apa yang kita mahu lihat ialah kepada keamanan di seluruh rantau ini,” kata Perdana Menteri UK, Rishi Sunak.

ITALI
“Kami mengajak semua orang untuk berhati-hati untuk mengelakkan peningkatan konflik Iran-Israel,” tegas Menteri Luar Itali, Antonio Tajani memberitahu agensi berita RAI.

“Ini adalah sesuatu yang kami dari pihak kerajaan memandang serius dan mengikuti perkembangan konflik Iran-Israel dengan sangat dekat,” tambahnya. – Agensi – HARAKAHDAILY 19/4/2024

- Advertisement -