Kebakaran: Bantuan tunai kepada pengusaha tanaman

Dr Azman Ibrahim melawat kesan kebakaran di Taman Kekal Pengeluaran Makanan di Rhu Tapai, Setiu.
- Advertisement -

KUALA TERENGGANU: Bantuan akan diberikan kepada pengusaha tanaman yang terlibat dalam kebakaran di Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM) Rhu Tapai, Setiu.

- Advertisement -

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani, Keterjaminan Makanan dan Komoditi negeri, Dr Azman Ibrahim berkata, bantuan berkenaan akan diberikan melalui Tabung Bencana Pertanian Negeri Terengganu.

“Bantuan tunai dengan jumlah akan dipertimbangkan oleh Jawatankuasa Tabung Bencana Pertanian Negeri Terengganu berdasarkan jumlah kerugian,” katanya.

Menurut Azman, cuaca panas yang melampau sejak beberapa bulan yang lalu merupakan asbab kebakaran yang melibatkan lebih kurang 9 lot tanah dengan keluasan 4 hektar bagi setiap lot sebahagian besarnya adalah tanaman mempelam harum manis.

“Kita boleh tengok bagaimana kesan kebakaran yang memang agak sukar untuk dikawal dalam situasi cuaca yang panas kering sekarang ini.

“Beberapa langkah pemulihan insya-Allah kita akan buat, pertama sekali kita ada banyak lagi pokok harum manis yang kelihatannya macam terbakar tapi sebenarnya masih lagi boleh dipulihkan semula.

“Dalam masa yang sama kita cuba untuk bantu sedikit melalui Tabung Bencana Pertanian Negeri Terengganu bagi pekebun-pekebun kita mendapatkan sedikit bantuan untuk bangkit kembali daripada musibah yang menimpa dan memang tidak dapat dielakkan,” katanya dalam satu hantaran video di laman TikTok miliknya, hari ini.

Mengulas berhubung langkah kontingensi, katanya, suasana sekarang ini agak sukar untuk mengelak kebakaran dalam cuaca panas kering dan persekitaran yang sangat mudah untuk api merebak.

“Apapun bagi pihak kerajaan negeri, kita ucapkan takziah kepada mangsa yang terlibat dan Tabung Bencana Pertanian Negeri Terengganu insya-Allah akan dimanfaatkan untuk membantu petani yang terlibat, insya-Allah,” katanya. – HARAKAHDAILY 18/04/2024

- Advertisement -