Gali telaga tiub di lokasi sawah kering

- Advertisement -

MACHANG: Menyedari masalah fenomena El Nino belum berakhir, kerajaan negeri menyumbang dua pam air berkuasa tinggi dan peruntukan bagi membina telaga tiub di beberapa kawasan sawah yang kering.

- Advertisement -

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Agromakanan dan Komiditi negeri, Tuan Mohd Saripudin Tuan Ismail, berkata kerajaan negeri berusaha untuk membantu pesawah agar pengeluaran padi dapat dikekalkan.

Terdahulu beliau meninjau Kampung Selimbar Guntong yang menghadapi musim kemarau dekat sini, semalam.

Lawatannya ke kampung berkenaan diiringi Ketua Jajahan Machang, Mohd Zamri Ibrahim, ADUN Kemuning Ahmad Zakhran Mohd Nor, Pengarah Jabatan Pertanian Kelantan, Norbahani Zakaria dan wakil Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS). (Foto atas)

Turut serta wakil Kumpulan Pertanian Kelantan Berhad (KPKB) dan penduduk tempatan.

“Alhamdulillah, hari ini saya berkesempatan meninjau kerja-kerja menggali telaga tiub di kawasan sawah padi yang merupakan tanaman yang agak luas di sini,” katanya.

Saripuddin juga berkata, kerajaan negeri memandang serius masalah yang dihadapi pesawah ekoran musim kemarau sekarang.

“Saya mengalu-alukan Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan untuk bersama dengan agensi kerajaan negeri bekerjasama dalam mengatasi isu kekurangan sumber air di kawasan pertanian di negeri ini,” tambahnya. – HARAKAHDAILY 28/3/2024

- Advertisement -