Sewa rumah tinggi membebankan rakyat

Muhammad Fawwaz Mohamad Jan
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kerajaan perlu membantu penduduk yang menghadapi beban sewa rumah di sekitar kawasan Permatang Pauh, kata Muhammad Fawwaz Mohamad Jan (PN-Permatang Pauh).

- Advertisement -

Beliau berkata, penduduk di sekitar kawasan tersebut menerima bantuan daripada kerajaan sebanyak RM350 namun sewaan rumah pula berharga RM600 dan ke atas.

“Jadi ini agak membebankan. Selain itu, apakah solusi alternatif yang lain yang setimpal dan layak dituntut oleh penduduk yang terlibat selain daripada pampasan kewangan.

“Seterusnya, mengambil kira tempoh penyelesaian yang panjang serta tindakan susulan yang diambil bagi mengelakkan insiden yang sama berulang,” katanya ketika mengemukakan soalan tambahan pada sesi pertanyaan bagi jawab lisan di Dewan Rakyat, di sini, hari ini.

Timbalan Menteri Kewangan, Lim Hui Ying, berkata bayaran sewaan sebanyak RM350 daripada pihak pemaju, JKP Sdn Bhd (JKPSB) adalah tetap sepertimana bajet yang telah dibuat untuk projek ini.

Katanya, sebarang perubahan pada bayaran sewaan akan menjejaskan projek tersebut.

Tambah beliau, pihak JKPSB bersedia untuk membantu penduduk dengan membuat perbincangan lanjutan bersama lembaga perumahan Pulau Pinang.

“Pihak lembaga tersebut menyediakan unit-unit yang boleh disewa dengan kadar yang lebih rendah daripada pasaran,” katanya.

Sebelum itu, beliau menjawab soalan Muhammad Fawwaz yang meminta Menteri Kewangan menyatakan penyelesaian isu penduduk Bagan Serai dengan JKP yang sudah berlanjutan selama lebih 10 tahun dan apakah tindakan Kerajaan terhadap isu salah laku dalam kes ini dan penyelesaian isu pampasan terhadap penduduk. – HARAKAHDAILY 27/3/2024

- Advertisement -