OIC dan Liga Arab mengecewakan

- Advertisement -

Sidang kemuncak tergempar bersama Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) dan Liga Arab mengeluarkan resolusi yang tidak bermaya, ketika Gaza diganyang oleh bala tentera Zionis Israel dengan sokongan negara besar bersekutu. Mereka membantai dengan senjata yang bertali arus dan kerahan bala tentera.

Mereka melakukan serangan paling melampau terhadap Gaza tanpa perikemanusiaan, melanggar undang-undang antarabangsa, melakukan jenayah perang, dan menggagalkan langkah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dengan kuasa veto Amerika Syarikat (AS)

- Advertisement -

Kanak-kanak, kaum wanita, warga tua, dan pesakit di hospital menjadi mangsa yang paling ramai. Hospital, rumah ibadat, sekolah, dan khemah pelarian menjadi sasaran serangan. Peristiwa kekejaman yang mengerikan itu menyentuh perasaan seluruh dunia Islam dan bukan Islam.

Sidang kemuncak tergempar bersama OIC dan Liga Arab yang diadakan tidak mampu membuat keputusan yang kuat dan tegas bagi membela umat Islam yang sedang dibelasah dengan kejam. Resolusi yang diumumkan sangat mengecewakan dan gagal menyampaikan bantuan kemanusiaan, malah terlalu jauh untuk menghantar bala tentera bagi menyahut seruan Allah SWT yang berfirman:

﴿وَمَا لَكُمۡ لَا تُقَٰتِلُونَ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَٱلۡمُسۡتَضۡعَفِينَ مِنَ ٱلرِّجَالِ وَٱلنِّسَآءِ وَٱلۡوِلۡدَٰنِ ٱلَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَآ أَخۡرِجۡنَا مِنۡ هَٰذِهِ ٱلۡقَرۡيَةِ ٱلظَّالِمِ أَهۡلُهَا وَٱجۡعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيّٗا وَٱجۡعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا ٧٥ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ يُقَٰتِلُونَ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِۖ وَٱلَّذِينَ كَفَرُواْ يُقَٰتِلُونَ فِي سَبِيلِ ٱلطَّـٰغُوتِ فَقَٰتِلُوٓاْ أَوۡلِيَآءَ ٱلشَّيۡطَٰنِۖ إِنَّ كَيۡدَ ٱلشَّيۡطَٰنِ كَانَ ضَعِيفًا ٧٦﴾

“Mengapa kamu tidak mahu berperang di jalan Allah dan (membela) orang-orang yang lemah, baik dalam kalangan lelaki dan wanita, mahupun anak-anak yang semuanya berdoa, ‘Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami dari negeri ini (Makkah) yang zalim penduduknya, dan berilah kami pelindung daripada sisi Engkau, dan berilah kami penolong daripada sisi Engkau!’ (75) Orang-orang yang beriman berperang di jalan Allah, manakala orang-orang yang kafir berperang di jalan taghut. Oleh sebab itu, perangilah kawan-kawan syaitan itu, kerana sesungguhnya, tipu daya syaitan adalah lemah. (76)” [Surah al-Nisa’: 75–76]

Wahyu di atas diturunkan pada awal Islam ketika bermulanya perintah jihad menegakkan Islam dan Makkah ketika itu belum lagi dibebaskan daripada penguasaan jahiliah. Kalangan yang lemah dan tidak mampu berhijrah menjadi mangsa kekejaman. Namun begitu, al-Quran ialah perintah Allah yang berkekalan.

Seterusnya, Allah SWT menyatakan hukuman dan amaran kerana tidak berjihad:

﴿يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مَا لَكُمۡ إِذَا قِيلَ لَكُمُ ٱنفِرُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ ٱثَّاقَلۡتُمۡ إِلَى ٱلۡأَرۡضِۚ أَرَضِيتُم بِٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا مِنَ ٱلۡأٓخِرَةِۚ فَمَا مَتَٰعُ ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا فِي ٱلۡأٓخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ ٣٨ إِلَّا تَنفِرُواْ يُعَذِّبۡكُمۡ عَذَابًا أَلِيمٗا وَيَسۡتَبۡدِلۡ قَوۡمًا غَيۡرَكُمۡ وَلَا تَضُرُّوهُ شَيۡـٔٗاۗ وَٱللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيۡءٖ قَدِيرٌ ٣٩﴾

“Wahai orang-orang yang beriman, apakah sebabnya apabila dikatakan kepada kamu, ‘Berangkatlah (untuk berperang) di jalan Allah,” kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempat kamu? Apakah kamu puas dengan kehidupan di dunia sebagai ganti kehidupan di akhirat? Padahal keni‘matan kehidupan dunia ini (dibandingkan dengan kehidupan) di akhirat hanyalah sedikit. (38) Jika kamu tidak berangkat untuk berperang, nescaya Allah menyeksa kamu dengan seksaan yang pedih dan mengganti (kamu) dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat memberikan kemudaratan kepada-Nya sedikit pun. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. (39)” [Surah al-Tawbah: 38–39]

Mengapa seruan Allah tidak mampu dilaksanakan ketika saudara seagama dibelasah dengan kejam dan secara paling melampau, dalam keadaan jumlah umat Islam kini melebihi satu bilion? Walhal Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa umat Islam tidak boleh dikalahkan kalau jumlah mereka mempunyai 12,000 orang sahaja.

Kini, jumlah umat Islam adalah paling ramai dan berada di bumi yang kaya dengan sumber tenaga dan ekonomi, namun mereka semuanya tidak bermaya. Inilah yang berlaku daripada ramalan Rasulullah SAW melalui sabdanya:

“يُوشِكُ الْأُمَمُ أَنْ تَدَاعَى عَلَيْكُمْ كَمَا تَدَاعَى الْأَكَلَةُ إِلَى قَصْعَتِهَا”.

“Hampir berlaku ke atas kalian (umat Islam) dikepung oleh musuh daripada berbagai-bagai jenis agama dan bangsa, mengajak sesama mereka mengepung kalian laksana pemakan yang rakus dijemput mengelilingi hidangan makanan (yang lazat) bagi mencubit dan meratah makanan dengan lahap.”

فَقَالَ قَائِلٌ: وَمِنْ قِلَّةٍ نَحْنُ يَوْمَئِذٍ؟ قَالَ: “بَلْ أَنْتُمْ يَوْمَئِذٍ كَثِيرٌ، وَلَكِنَّكُمْ غُثَاءٌ كَغُثَاءِ السَّيْلِ، وَلَيَنْزَعَنَّ اللَّهُ مِنْ صُدُورِ عَدُوِّكُمُ الْمَهَابَةَ مِنْكُمْ، وَلَيَقْذِفَنَّ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمُ الْوَهْنَ”.

Lalu salah seorang sahabat bertanya, “Adakah jumlah kita (umat Islam) pada masa itu sedikit?” Rasulullah menjawab, “Tidak begitu. Sebenarnya, jumlah kalian terlalu ramai, tetapi kalian laksana banyaknya buih dan sampah sarap yang dihanyutkan oleh air banjir. Allah mencabut kehebatan kalian yang dirasakan oleh musuh selama ini, dan Allah meletakkan ke dalam diri kalian penyakit wahan (lemah).”

فَقَالَ قَائِلٌ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَمَا الْوَهْنُ؟ قَالَ: “حُبُّ الدُّنْيَا، ‌وَكَرَاهِيَةُ ‌الْمَوْتِ”.

Lalu ada seorang sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, apakah maksud wahan (lemah)?” Rasulullah menjawab, “Terlalu cinta akan kehidupan dunia dan takut akan kematian.” [Riwayat Abu Dawud, Sunan Abi Dawud, Kitab al-Malahim, No. 4297, dan Ahmad, Musnad Ahmad, Tatimmah Musnad al-Ansar, No. 22397, daripada Thawban bin Bujdud]

Kelemahan umat Islam berlaku ketika jumlah mereka adalah paling ramai dan Allah meletakkan mereka di bumi yang paling banyak hasil dan harta kekayaannya. Keadaan ini menyebabkan semua pihak lain berselera untuk menjajah umat Islam dan tanah air mereka yang kaya itu.

Umat Islam pula paling bernafsu merebut harta kekayaan dengan saling berebut takhta dan kuasa sehingga berperang saudara bagi mendapatkan kesenangan dunia, bukan menunaikan amanah. Hal ini disebabkan mereka terlalu bernafsu akan kepentingan dunia sehingga lupa akan peluang kehidupan dunia demi persediaan selepas kematian dan jambatan alam akhirat, yang ni‘matnya kekal abadi kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang soleh.

Akibatnya, tanah air umat Islam dan rakyatnya dijajah, hartanya dirompak dan dicuri, serta ditipu oleh musuh. Ramai pemimpin dan rakyatnya ditawan lalu menjadi khadam dan abdi kepada musuh, sehingga ada yang menyerahkan tanah air untuk menjadi pangkalan tentera kepada musuh agama, negara, dan bangsanya.

Walaupun negara umat Islam kini diisytiharkan mendapat kemerdekaan, masing-masing masih bergayut kepada negara penjajah sehingga kedaulatannya tidak ada dalam erti kemerdekaan yang sebenar.

Dalam lipatan sejarah ketika umat Islam masih memiliki negara yang berdaulat, berlaku pada zaman Khalifah al-Mu‘tasim billah, seorang wanita Muslimah dihina di sebuah pasar wilayah bukan Islam kerana terjatuh dan ternampak auratnya. Akibat kejadian itu, dia disoraki dan ditertawakan oleh musuh-musuh Islam di situ. Wanita itu merintih:

‌وَامُعْتَصِمَاهُ!

“Wahai Khalifah al-Mu‘tasim, tolonglah aku!”

Namun, wanita itu terus diejek dan disoraki. Seorang lelaki Muslim yang tidak dapat menahan perasaan marahnya lantas datang ke Baghdad bagi menghadap Khalifah al-Mu‘tasim dan menceritakan peristiwa yang berlaku.

Demi mendengar pengaduan tersebut, Khalifah al-Mu‘tasim lalu bangkit dari kerusinya dengan murka sambil berucap:

لَبَّيْكِ، لَبَّيْكِ!

“Aku menyahut panggilanmu, wahai ibuku!”

Selepas itu, baginda terus mengarahkan bala tenteranya untuk menyerang wilayah tersebut asbab hanya menghina seorang Muslimah. [Ibn al-Athir, al-Kamil fi al-Tarikh, Jld. 6, Hlm. 38]

Kini, negara-negara penjajah itu bukan sahaja berjaya menakluk tanah air umat Islam yang mengalami kelemahan yang telah disebutkan tadi, bahkan mereka terus berkuasa selepas memberikan kemerdekaan yang dirancang dengan meninggalkan pengaruh dan khadam-khadam mereka. Di samping itu, mereka turut mengadakan pangkalan tentera yang berselerak di negeri-negeri yang dikatakan merdeka dan terus mengangkut hasil kekayaannya.

Mereka juga mengadakan pangkalan hadapan dengan penubuhan negara haram yang dinamakan Israel oleh kumpulan Yahudi Zionis atas nama agamanya yang sesat, dengan merampas bumi Palestin daripada rakyat asal yang berhak menegakkan negara di tanah air mereka. Akan tetapi, rakyat Palestin dirompak dan dihalau bagi membenarkan penubuhan negara haram Israel atas nama agama Yahudi yang dimurkai Allah kerana sesat dan melampau, dengan bantuan sepenuhnya oleh negara besar penjajah.

Namun begitu, rakyat Palestin terus berjuang dan tidak menyerah kalah. Keadaan ini menepati sabda Rasulullah SAW:

“لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي عَلَى الدِّينِ ظَاهِرِينَ لِعَدُوِّهِمْ قَاهِرِينَ، لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَالَفَهُمْ، إِلَّا مَا أَصَابَهُمْ مِنْ لَأْوَاءَ حَتَّى يَأْتِيَهُمْ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ كَذَلِكَ”.

“Masih ada satu kumpulan dalam kalangan umatku yang menzahirkan diri mereka berjuang menegakkan agama (Islam), terus menghadapi musuh mereka dengan gagah perkasa. Mereka tidak boleh dimudaratkan oleh kalangan yang menentang (mengecewakan) melainkan dalam keadaan mengalami kesulitan. Sehingga datangnya ketentuan Allah (sama ada mati syahid ataupun mencapai kemenangan), mereka kekal seperti itu (terus berjuang).”

قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَأَيْنَ هُمْ؟ قَالَ: “بِبَيْتِ الْمَقْدِسِ وَأَكْنَافِ بَيْتِ الْمَقْدِسِ”.

Para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, di manakah mereka itu?” Sabda Rasulullah SAW, “Mereka berada di Bait al-Maqdis dan di sekitar Bait al-Maqdis (Palestin).” [Riwayat Ahmad, Musnad Ahmad, Tatimmah Musnad al-Ansar, No. 22320, dan al-Tabrani, al-Mu‘jam al-Kabir, Bab al-Sad, No. 7643, daripada Abu Umamah al-Bahili]

Kini, kita sedang menyaksikan kebenaran sabda Rasulullah SAW bahawa adanya kumpulan Islam di Palestin yang tidak sesekali menyerah kalah tanpa meninggalkan tanah suci Palestin. Mereka terus berjuang menentang Yahudi Zionis walaupun dalam keadaan tidak bersenjata dan berjaya menguasai wilayah Gaza meskipun dikepung laksana penjara.

Di samping itu, ada yang tetap bertahan di Bait al-Maqdis dan terus beribadat di Masjid al-Aqsa, malah ada yang terus berada di Tebing Barat dan kawasan negara haram Israel tanpa berundur.

Allah juga menjanjikan adanya kumpulan Islam yang terus mempertahankan Islam. Firman Allah SWT:

﴿يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مَن يَرۡتَدَّ مِنكُمۡ عَن دِينِهِۦ فَسَوۡفَ يَأۡتِي ٱللَّهُ بِقَوۡمٖ يُحِبُّهُمۡ وَيُحِبُّونَهُۥٓ أَذِلَّةٍ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى ٱلۡكَٰفِرِينَ يُجَٰهِدُونَ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوۡمَةَ لَآئِمٖۚ ذَٰلِكَ فَضۡلُ ٱللَّهِ يُؤۡتِيهِ مَن يَشَآءُۚ وَٱللَّهُ وَٰسِعٌ عَلِيمٌ ٥٤ إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱلَّذِينَ يُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤۡتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَهُمۡ رَٰكِعُونَ ٥٥ وَمَن يَتَوَلَّ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزۡبَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلۡغَٰلِبُونَ ٥٦﴾

“Wahai orang-orang yang beriman, sesiapa antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan mereka pun mencintai-Nya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang-orang Mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad di jalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah kurnia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui. (54) Sesungguhnya, penolong kamu hanyalah Allah, Rasul-Nya, dan orang-orang yang beriman, yang mendirikan solat dan menunaikan zakat, seraya mereka tunduk (kepada Allah). (55) Dan sesiapa yang mengambil Allah, Rasul-Nya, dan orang-orang yang beriman menjadi penolongnya, maka sesungguhnya, pengikut (agama) Allah itulah yang pasti menang. (56)” [Surah al-Ma’idah: 54–56]

Namun, kumpulan Islam ini terus dihalang daripada berkuasa memerintah negara walaupun memilih demokrasi yang aman. Mereka tetap dilabel sebagai kumpulan pengganas atau pelampau sehingga dibelasah dari segenap penjuru.

Berikutan peristiwa pembakaran Masjid al-Aqsa pada tahun 1969, OIC ditubuhkan dan Raja Faisal RH memainkan peranan besar bagi mengaktifkannya. Bahkan, Perdana Menteri Malaysia yang pertama, Tunku Abdul Rahman RH dilantik menjadi Setiausaha Agung OIC yang pertama.

Perkara ini sebagai menghargai Malaysia yang tidak pernah mengiktiraf negara Israel sejak mula kemerdekaan pada tahun 1957 lagi, malah tertulis dalam Pasport Malaysia Antarabangsa (PMA) berkenaan larangan melawat Israel. Hanya Melayu yang mudah lupa sahaja dapat ditipu.

Raja Faisal yang tegas mengajak negara-negara Arab dan Islam memanfaatkan penggunaan senjata petroleum terhadap negara besar yang membantu Israel ketika Perang Arab-Israel 1973. Selain itu, baginda turut menyatakan penegasan bersedia untuk syahid bagi membebaskan Bait al-Maqdis. Tiba-tiba, baginda dibunuh pada tahun 1974.

OIC yang ditubuhkan semakin lemah tidak bermaya. Begitu juga Liga Arab yang ditubuhkan lebih awal sebelum itu pada tahun 1945.

Pada tahun 1979, berlaku Revolusi Islam di Iran dan tegaknya negara Republik Islam Iran yang melakukan tajdid dan islah dalam politiknya dengan terbuka. Pemimpinnya, Imam Khomeini RH menganjurkan perpaduan ummah berserta slogan membebaskan Palestin dan menguburkan Israel.

Tiba-tiba, Iran digagalkan dengan tuduhan mazhab Syiah dan Majusi sehingga berlaku dua Perang Teluk dan perang proksi di Asia Barat yang banyak mengorbankan nyawa dan menghanguskan harta. Ramai saintis dan para panglima Iran turut dibunuh syahid.

Pada tahun 1980-an, Najmuddin Erbakan RH, pemimpin Turkiye menganjurkan penubuhan Pertubuhan Kerjasama Ekonomi Kumpulan Lapan Negara Membangun (D-8) ke arah kerjasama ekonomi dan politik, namun tidak mendapat sambutan oleh negara-negara Islam.

Akhirnya, pada tahun 2019, Tun Mahathir Muhammad menyambung usaha Erbakan dengan meneruskan Sidang Kemuncak Kuala Lumpur (KL Summit), namun hanya empat negara sahaja yang hadir di samping Malaysia sebagai tuan rumah, iaitu Iran, Turkiye, dan Qatar yang memberikan sambutan.

AS dan sekutunya yang berada dalam saf yang bersatu bersama negara haram Israel berpura-pura menjadi pendamai, walhal pada masa yang sama, mereka membekalkan Israel dengan segala senjata, sokongan media, dan sokongan diplomatik. Bahkan, mereka boleh melakukan apa-apa sahaja dan bebas daripada tindakan PBB dengan kuasa veto mereka.

Pada masa yang sama, pendatang Yahudi terus dibawa masuk dari seluruh pelosok dunia dengan latihan ketenteraan dan pemberian senjata, sambil dilindungi oleh polis dan tentera Israel untuk terus merampas lagi rumah kediaman, kedai, dan kebun milik rakyat Palestin yang masih ada. Selain itu, mereka mengisytiharkan Bait al-Maqdis yang ditawan ketika Perang Arab-Israel 1967 sebagai ibu negara Israel.

Kemuncaknya, pelampau Yahudi menceroboh Masjid al-Aqsa, membelasah para jemaah yang beriktikaf dan beribadat, serta merancang untuk melakukan upacara korban bagi membina Haikal Sulaiman (Kuil Yahudi) di atas tapak Masjid al-Aqsa yang hendak dirobohkan.

Hamas yang menguasai majoriti rakyat Palestin dalam pilihan raya perundangan tidak diizinkan untuk menubuhkan kerajaan walaupun mendapat majoriti dalam Pilihan Raya Perundangan Palestin 2006. Hamas yang terpaksa bertapak di Gaza dan menjadikannya sebagai pangkalan jihad telah bertindak melancarkan serangan yang tidak berjaya diramal oleh pihak musuh.

Tindakan Hamas mendapat sokongan semua kumpulan Islam seperti Tanzim Jihad di Palestin dan Hizbullah di Lubnan. Mereka berjaya merobohkan pertahanan Zionis yang paling kuat persenjataannya dengan bantuan limpahan jenis senjata dari negara besar bersekutu. Sehinggakan, semua negara itu mengerahkan armada dan bala tentera bagi membantu Zionis, namun gagal mengalahkan Hamas di Gaza.

Malangnya, negara Islam dan OIC mengambil langkah yang amat mengecewakan. Perkara ini membenarkan hadis Rasulullah SAW:

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: “‌أَوَّلُ ‌هَذَا ‌الْأَمْرِ ‌نُبُوَّةٌ ‌وَرَحْمَةٌ، ثُمَّ يَكُونُ خِلَافَةً وَرَحْمَةً، ثُمَّ يَكُونُ مُلْكًا وَرَحْمَةً، ثُمَّ يَكُونُ إِمَارَةً وَرَحْمَةً، ثُمَّ يَتَكادَمُونَ عَلَيْهِ تَكادُمَ الْحُمُرِ فَعَلَيْكُمْ بِالْجِهَادِ، وَإِنَّ أَفْضَلَ جهادِكُمُ الرِّبَاطُ، وَإِنَّ أَفْضَلَ رباطِكُمْ عَسْقَلَانُ”.

Daripada ‘Abdullah bin ‘Abbas RA, beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda, “Permulaan urusan (umat Islam) ini dengan kenabian dan rahmat, kemudian khilafah (para khalifah) dan rahmat, kemudian raja dan rahmat, kemudian pemimpin dan rahmat, kemudian mereka berperang saudara laksana kawanan keldai yang berlaga dan menggigit sesama mereka. Ketika itu, kalian hendaklah berjihad. Sebaik-baik jihad kalian adalah di pangkalan, dan sebaik-baik pangkalan kalian adalah di ‘Asqalan (berada kira-kira 21 kilometer di utara bandar Gaza).” [Riwayat al-Tabrani, al-Mu‘jam al-Kabir, Bab al-‘Ayn, No. 11138]

ABDUL HADI AWANG

Presiden PAS

Bertarikh: 16 Jumada al-Akhirah 1445 / 29 Disember 2023

- Advertisement -