Projek Nusantara: Anak lelaki Jokowi tangkis kritikan pesaing

Tiga calonNaib Presiden Pemilu 2024 (dari kiri) Muhaimin Iskandar, Gibran Rakabuming Raka, dan Mahfud MD. (FOTO: Tribun Jambi - TribunNews)
- Advertisement -

JAKARTA: Gibran Rakabuming Raka, anak Presiden Indonesia, Joko Widodo (Jokowi) menangkis tenang kritikan pihak lawannya mengenai  isu projek Nusantara dalam debat antara calon Naib Presiden menjelang pilihan raya Pemilihan Umum (Pemilu) pada 14 Februari 2024 (Pemilu 2024).

Dua individu berkaliber tinggi dalam dunia politik Indonesia, Ketua Menteri Keselamatan, Mahfud MD dan seorang pakar politik berpengalaman, Muhaimin Iskandar mengkritik projek warisan terbesar bapa Gibran itu untuk memindahkan ibu negara dari Jakarta ke Borneo.

- Advertisement -

Gibran, 36, bagaimanapun mempertahankan dasar ekonomi bapanya yang dikatakan telah mengurangkan pengangguran, kemiskinan dan ketidaksamaan ekonomi, lapor The Straits Times (Singapore).

Beliau memuji projek mega itu, yang merupakan ibu kota pentadbiran baharu yang kini dibina dari awal di Kalimantan Timur, sebagai ‘simbol kesaksamaan’  yang akan mewujudkan peluang pekerjaan dan menyebarkan pertumbuhan ekonomi lebih dekat ke kawasan di luar Jawa, di mana Jakarta terletak.

Terdahulu, Muhaimin, 57, mengkritik kos tinggi projek itu, yang dianggarkan hampir 500 trilion rupiah (AS$42.8 bilion). 

“1 hingga 3 peratus daripada peruntukan itu lebih baik digunakan untuk membina infrastruktur seperti sekolah dan jalan raya di seluruh Kalimantan iaitu bahagian Indonesia di Borneo,” katanya.

Sebagai jawapan, Gibran mengingatkan Muhaimin bahawa beliau telah meraikan pelancaran projek utama dengan memotong nasi tumpeng, hidangan nasi kuning yang dihidangkan untuk acara biasa di Indonesia.

“Encik Muhaimin, saya masih ingat kali terakhir awak turut melawat Nusantara untuk meraikan projek itu, tetapi sekarang anda berkata sebaliknya.

“Anda  tak konsisten. Nusantara bukan sahaja membina bangunan kerajaan, malah ia juga lambang kesamarataan, simbol transformasi pembangunan Indonesia,” tegasnya.

Dalam  perbincangan itu, Gibran turut menggariskan rancangannya untuk meningkatkan ekonomi, bukannya membangunkan industri hiliran dalam perlombongan, pertanian dan perikanan, untuk menyokong syarikat kecil dan sederhana.

“Langkah-langkah ini akan mewujudkan 19 juta pekerjaan (baharu),” katanya.  HARAKAHDAILY 24/12/2023

- Advertisement -