Agenda PH-DAP beri ruang kelompok minoriti lebih berkuasa

Ustaz Khalil Yahaya
- Advertisement -

IPOH: PH-DAP melaksana agenda bermula dengan tindakan senyap melalui peranan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dalam membuat pelan persempadanan semula kawasan pilihan raya yang menguntungkan mereka.

- Advertisement -

Ketua Penerangan PAS Perak, Ustaz Khalil Yahaya berkata, agenda gerrymandering dengan cubaan memecahkan kawasan pilihan raya majoriti Melayu kepada pengundi campuran akan memudahkan kemenangan kerusi parlimen tambahan kepada PH-DAP.

Katanya ditambah lagi DAP secara konsisten dan berterusan menuntut pilihan raya PBT khususnya di bandaraya yang sudah pasti memberi keuntungan sebelah pihak kepada mereka.

“Antara impak terbesar adalah kelompok minoriti dalam negara akan lebih berkuasa dan boleh bertindak meluluskan lesen judi, penjualan arak, pusat urut dan sebagainya dengan mudah,” katanya pada kenyataan di sini.

Menurutnya PAS Perak menzahirkan kebimbangan apa yang berlaku dalam negara Malaysia khususnya melibatkan perkara-perkara disuarakan DAP termasuk turut menyentuh berkaitan Perlembagaan Persekutuan.

Malah kata beliau ungkapan yang keluar daripada pemimpin veteran DAP berkaitan pelantikan Perdana Menteri boleh dibuat dalam kalangan bukan Melayu akan mengundang kepada bahaya dalam negara.

Beliau berkata, mereka seolah-olah mula menuntut sesuatu yang tidak sepatutnya diungkapkan, sebaliknya mesti menghormati kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan; hak istimewa Melayu Bumiputera; kedudukan dan kedaulatan Raja Melayu serta Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan.

“PAS Perak mengajak seluruh pihak yang sayangkan tanah air tercinta untuk mengambil langkah yang sewajarnya dalam memastikan keamanan dan kesejahteraan negara agar terus terpelihara serta menjamin kehidupan masa hadapan lebih baik,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 24/12/2023

- Advertisement -