Elak terikut-ikut rentak Barat, Israel

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kerajaan diminta tidak terikut-ikut dengan rentak negara Barat dan Israel bagi mengaburi pandangan penduduk dunia mengenai tindakan kejam negara haram zionis.

Tan Sri Tuan Guru Abdul Hadi Awang (PN-Marang) berkata, perdamaian antara dua negara atau penyelesaian dua negara dalam konflik Israel-Palestin bukan jalan terbaik untuk penyelesaian.

- Advertisement -

Malah beliau berkata, Israel berusaha supaya semua negara Arab dan Islam, termasuk Malaysia dapat menerima normalisasi bagi mengiktiraf penubuhan negara haram itu.

“Walaupun sudah dipersetujui rundingan acap kali dibuat, namun penghijrahan orang Yahudi ke tanah Palestin terus dilakukan dan tindakan ini dilindungi oleh tentera Israel.

“Mereka juga memujuk negara Arab dan Islam menerima normalisasi, ini suatu sikap berpura-pura yang saya nak peringatkan supaya kita jangan terjebak dengan perkara ini,” katanya.

Presiden PAS berkata demikian ketika mencelah perbahasan Belanjawan 2024 oleh Ketua Pembangkang, Dato’ Seri Hamzah Zainudin di Dewan Rakyat, hari ini.

Sementara itu, Dato’ Sri Saifuddin Abdullah (PN-Indera Mahkota) meminta kerajaan menyatakan pendirian mengenai penganjuran Pesta Buku Frankfurt bermula 18 Oktober hingga 22 Oktober ini.

Beliau berkata, penganjur program itu menyatakan sokongan kepada Israel serta membatalkan anugerah kepada seorang novelis kelahiran Palestin, Adania Shibli.

“Saya senada dengan Ketua Pembangkang kalau boleh kerajaan melihat beberapa perkara yang memerlukan keputusan segera perlu diambil berhubung penganjuran pesta buku itu.

“Penyertaan Malaysia ada dua masalah, pertama membatalkan majlis anugerah wanita Palestin dan pengarahnya membuat kenyataan berbaur sokongan kepada Israel,” katanya. – HARAKAHDAILY 16/10/2023

- Advertisement -