AI: Amazon labur RM19 billion

Laman web yang dibangunkan Anthropic. (FOTO: Bloomberg)
- Advertisement -

SAN FRANCISCO: Amazon.com akan melabur sehingga AS$4 bilion (RM19 bilion) dalam syarikat permulaan berprofil tinggi Anthropic, dalam usahanya untuk bersaing dengan syarikat pesaing lain bagi membangunkan industri teknologi kecerdasan buatan (AI).

Konglemerat gergasi itu dalam kenyataannya pada hari ini, Isnin (25 Sept) berkata, kakitangan dan pelanggan awan Amazon akan mendapat akses awal kepada teknologi daripada Anthropic sebagai sebahagian daripada perjanjian itu, yang boleh mereka masukkan ke dalam perniagaan mereka.

Permulaan syarikat yang berpangkalan di San Francisco itu juga komited untuk bergantung terutamanya pada perkhidmatan awam Amazon, termasuk melatih model AI masa depannya pada kuantiti besar cip proprietari yang akan dibeli daripada gergasi peruncitan dan pengkomputeran dalam talian, lapor Reuters.

- Advertisement -

Ketua Pegawai Eksekutif bahagian awan Amazon dan Anthropic, Adam Selipsky berkata, pelaburan segera ialah sebanyak AS$1.25 bilion, dengan mana-mana pihak mempunyai kuasa untuk mencetuskan tambahan AS$2.75 bilion dalam pembiayaan oleh Amazon.

Amazon bagaimanapun enggan menyatakan berapa banyak ia akan memiliki saham Anthropic atau penilaian kemas kini syarikat permulaan, yang terakhir dianggarkan lebih daripada AS$4 bilion, namun berkata ia tidak akan mendapat kerusi lembaga pengarah dan kepentingannya berjumlah kedudukan minoriti.

Berita itu mungkin mewakili jawapan terbesar Amazon untuk cabaran daripada Microsoft dan Alphabet Google, saingan awam yang lebih kecil yang telah memasarkan atau membangunkan AI sepanjang tahun ini. 

Anthropic memberi rangsangan kepada Amazon Bedrock, perkhidmatan yang telah menarik beribu-ribu pengguna untuk mula membina aplikasi AI. (FOTO: YouTube..Amazons NEW AI ‘Bedrock’ Takes the Industry By STORM! (NOW UNVEILED!).

Perjanjian itu juga menunjukkan pergerakan berterusan oleh syarikat tersebut untuk mendapatkan hubungan dengan pemula AI yang membentuk semula industri mereka.

Sejak 2019, Microsoft telah melaburkan berbilion-bilion dolar AS ke dalam perkongsiannya dengan pencipta ChatGPT OpenAI, memberikan pelanggannya akses istimewa kepada teknologi penulisan prosa dan penjanaan imej permulaan itu.

Sementara itu, Google membantu merintis cabang AI ini dan pada bulan Mei lepas, ia melabur dalam kutipan dana Anthropic sebanyak AS$450 juta, dalam hubungan yang dikatakan oleh syarikat permulaan itu tidak akan hilang.

Bagi Amazon, perjanjian pada ini tersebut mungkin menyebabkan peningkatan dalam permintaan, termasuk untuk cip yang menjanakan AI. 

Anthropic bersetuju untuk berusaha membangunkan teknologi untuk cip Trainium dan Inferentia dalaman Amazon, sebagainya contohnya.

Anthropic Claude ialah kecerdasan buatan (AI) yang direka untuk berfungsi dengan cara yang lebih mirip dengan kecerdasan manusia. (FOTO: YouTube… First look – RL-CAI/Madison/Claude (fine-tuned 52B) by Anthropic – Announced Dec/2022 (RLAIF v RLHF).

“Perjanjian ini akan membantu menjadikan model Anthropic lebih baik, dan menjadikan teknologi cip kami dan infrastruktur AI kami lebih bagus,” kongsi Selipsky.

Ketua Pegawai Eksekutif Anthropic, Dario Amodei pula berkata syarikatnya ‘telah memperoleh wang dengan cara yang membolehkannya mengutamakan keselamatan’ dan ‘membolehkan syarikat itu berterusan meningkatkan model AInya’

Anthropic, yang diasaskan oleh bekas eksekutif OpenAI termasuk Amodei, adalah salah satu siri syarikat yang membina apa yang dipanggil AI generatif, sistem yang boleh mendraf kandungan seolah-olah manusia menciptanya. 

Ia telah menyasarkan untuk membezakan kerjanya dengan melatih AI untuk mematuhi nilai moral; biarpun Amodei enggan menyatakan sama ada pembiayaan terbaharunya adalah kompetitif.

Anthropic meneruskan perjanjian yang diumumkan dengan Google pada Februari 2023; menggunakan cip tersuai Google dan telah merancang untuk menjadikan teknologinya tersedia melalui Google Cloud.

Perkhidmatan Web Amazon (AWS) telah melancarkan perkhidmatan baharunya yang dikenali sebagai Bedrock, model pengubah pra-latihan generatif yang mirip GPT-3 OpenAI. (FOTO: Medium)

Namun dengan perjanjian pada hari ini tersebut, Anthropic memberi rangsangan kepada Amazon Bedrock, perkhidmatan yang telah menarik beribu-ribu pengguna untuk mula membina aplikasi AI.

Pelanggan Amazon akan mendapat ciri dari Anthropic lebih awal, seperti keupayaan untuk menyesuaikan AI mereka. 

Terdahulu, Perkhidmatan Web Amazon (AWS) telah melancarkan perkhidmatan baharunya yang dikenali sebagai Bedrock, model pengubah pra-latihan generatif, yang mirip GPT-3 OpenAI.

Bedrock ialah tambahan yang menarik kepada AI AWS dan dijangka membolehkan pembangun membina aplikasi AI yang lebih maju dengan mudah.

“Kedua-dua syarikat (Amazon dan Anthropic) komited bahawa, untuk beberapa tahun akan datang, versi masa depan Claude akan tersedia di Amazon Bedrock, dan itu penting,” kata  Selipsky.

Tambah beliau, Claude 2 Anthropic ialah model AI yang mampu bertindak balas terhadap gesaan yang sangat besar, menyediakannya untuk menganalisis dokumen perniagaan atau undang-undang yang panjang.

Selepas meningkatkan gembar-gembur ke atas OpenAI ChatGPT, alatan AI yang berbeza telah dibangunkan termasuklah Anthropic Claude AI – masing-masing mendakwa lebih hebat daripada satu sama lain. (FOTO: Open AI Master)

Sementara Amodei berkata, perjanjian itu ‘membolehkan syarikatnya bekerja lebih rapat untuk memacu penggunaan perusahaan untuk Claude 2′; yang menurutnya mewakili banyak permintaan ke atas Bedrock setakat ini.

“LexisNexis, sebuah syarikat analisis data, bekerjasama dengan Anthropic dan Amazon untuk menjadikan keupayaan carian undang-undangnya sendiri lebih ‘pintar’,” kata Amodei yang menambah bahawa pelanggan lain syarikatnya  termasuk Bridgewater Associates dan Lonely Planet.

Anthropic bagaimanapun masih belum mendapat pengiktirafan nama atau penggunaan OpenAI, permulaan di sebalik model GPT-4 dan ChatGPT, yang merupakan salah satu aplikasi perisian yang paling pesat berkembang dalam sejarah AI.

Namun, Amazon telah menyasarkan untuk memberikan pelanggan rangkaian model AI yang meluas supaya mereka mempunyai sedikit alasan untuk mencari perkhidmatan awam.

Ditanya media sama ada Amazon akan melabur dalam pemula AI tambahan di luar Anthropic, Selipsky berkata: “Sejujurnya saya tidak tahu apa yang akan berlaku pada masa depan.” – HARAKAHDAILY 25/9/2023

- Advertisement -