Itali kurang bakat menyerang

- Advertisement -

Itali mesti terus mencari bakat penyerang baharu ketika negara itu terus bergelut untuk beraksi pada tahap konsisten, kata jurulatih Roberto Mancini selepas pasukannya tewas 2-1 kepada Sepanyol dalam separuh akhir Liga Negara-Negara.

- Advertisement -

Walaupun berjaya mengekang Sepanyol dalam sebahagian besar perlawanan di Enschede Belanda, Itali bergelut untuk mencipta banyak peluang dan tewas kepada gol lewat pemain gantian Joselu.

“Kami sudah mula menyegarkan barisan serangan dan akan terus berbuat demikian,” kata Mancini.

“Mereka pemain yang bagus. Tetapi bakat datang secara gelombang. Sekarang kami mempunyai pemain tengah dan pertahanan yang bagus, tetapi kekurangan penyerang yang hebat, saya tidak tahu mengapa.”

Kekalahan kepada Sepanyol meneruskan prestasi tidak menentu juara Eropah yang terlepas dua Piala Dunia terakhir dan tewas kepada England dalam kelayakan Euro 2024 pada Mac.

Mancini berkata, perancangan permainan taktikal baharu dengan tiga bek tengah dan dua bek sayap berfungsi dengan baik pada separuh masa pertama, tetapi pasukannya menjadikan permainan terlalu mudah untuk Sepanyol selepas rehat.

“Kami mengatur permainan secara berbeza dan melakukan dengan baik pada separuh masa pertama apabila berjaya menghalang hantaran Sepanyol. Tetapi kami tercicir terlalu banyak perkara pada separuh masa kedua,” katanya. – REUTERS

- Advertisement -