Ribut pasir, pencemaran berbahaya landa Beijing hari ini

Seorang wanita dirakam di Beijing, China ketika bandar itu diselubungi asap di tengah-tengah ribut pasir nipis yang melanda pada 10 Mac 2023. (FOTO: REUTERS)
- Advertisement -

BEIJING: Ribut pasir debu kini melanda Beijing dan beberapa wilayah pada hari ini, Rabu (12 Apr), dan peramal China telah menasihatkan rakyat tentang bahaya pernafasan dan jarak penglihatan yang sangat rendah semasa dalam perjalanan.

Ibu kota Beijing telah mengalami pencemaran udara yang kerap dan jumlah ribut pasir yang tidak bermusim sejak beberapa minggu lalu, lapor Reuters.

Peramal cuaca juga mengeluarkan amaran amaran cuaca biru untuk ribut pasir; yang mana China mempunyai sistem amaran cuaca berkod warna empat peringkat, dengan merah mewakili amaran paling teruk dan biru paling kurang teruk.

- Advertisement -

Laman web Pusat Pemantauan Ekologi dan Alam Sekitar Perbandaran Beijing dalam kenyataannya pada pagi Selasa (11 Apr) berkata, asap dan awan kelabu berkabus dapat dilihat menyelubungi Beijing dan indeks kualiti udara masa nyata bandar itu berada pada tahap pencemaran yang serius.

Sementara menurut  sebuah laman web yang mengeluarkan data dan maklumat kualiti udara, IQAir, kepekatan zarah halus di udara di Beijing pada masa ini adalah 46.2 kali ganda nilai garis panduan kualiti udara tahunan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Balai Cerap Meteorologi Pusat pula berkata sedozen wilayah, termasuk Shaanxi, Shanxi, Hebei, Shandong, Jiangsu, Anhui, Henan dan Hubei, Inner Mongolia dan metropolis Shanghai, akan terjejas oleh ribut pasir dan debu besar sehingga pada hari ini, Rabu.

Sehubungan itu, ribut pasir sekali lagi menjadi topik perbincangan hangat di Weibo, platform media sosial seperti Twitter China, mengumpulkan 2.178 juta sembang.

Beijing dilanda ribut pasir yang kerap pada bulan Mac dan April setiap tahun kerana ia berhampiran gurun Gobi yang besar.

Seorang pegawai kerajaan China di Kementerian Ekologi dan Alam Sekitar baru-baru ini berkata jumlah ribut pasir kini empat kali ganda lebih tinggi daripada tahun 1960-an, akibat daripada peningkatan suhu dan hujan yang lebih rendah di padang pasir di utara China dan negara jiran Mongolia. – HARAKAHDAILY 12/4/2023

- Advertisement -