Menanam sebagai sedekah

Foto hiasan.
- Advertisement -

عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ :‏ مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَغْرِسُ غَرْسًا إِلاَّ كَانَ مَا أُكِلَ مِنْهُ لَهُ صَدَقَةٌ وَمَا سُرِقَ مِنْهُ لَهُ صَدَقَةٌ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ مِنْهُ فَهُوَ لَهُ صَدَقَةٌ وَمَا أَكَلَتِ الطَّيْرُ فَهُوَ لَهُ صَدَقَةً وَلاَ يَرْزَؤُهُ أَحَدٌ إِلاَّ كَانَ لَهُ صَدَقَةٌ ‏ ‏

- Advertisement -

Daripada Jabir RA, Rasulullah SAW bersabda: Tidaklah seorang Muslim menanam tanaman melainkan apa yang dimakan daripada tanaman itu dikira sebagai sedekah, apa yang dicuri daripada tanaman itu dikira sebagai sedekah, apa yang dimakan oleh binatang liar dikira sebagai sedekah, apa yang dimakan oleh burung dikira sebagai sedekah. Tidaklah seseorang bercucuk tanam kecuali dia akan mendapat (pahala) sedekah daripadanya. (HR Muslim, Kitab al-Musaaqaah, No: 1552) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

1.  Imam Nawawi menjelaskan: terdapat keutamaan menanam pohon dan tanaman, bahawa pahala pelakunya akan terus mengalir selama mana pohon dan tanaman itu masih ada, serta sesuatu (benih) yang keluar daripadanya sehingga hari kiamat.

2.  Seorang Muslim akan diberi pahala atas sesuatu yang dicuri dari hartanya seperti tanaman yang ditanam, atau dirosakkan oleh haiwan, atau burung atau sejenisnya.” (Lihat al-Minhaj Syarh Sahih Muslim ibn al-Hajjaj, 10/457)

3.  Setiap yang diusahakan oleh seorang Muslim dan manfaatnya diperolehi oleh setiap makhluk termasuk binatang yang memakan buah, daun mahupun yang hinggap di dahan atau berteduh di bawah tanaman tersebut, akan memberikan ganjaran pahala kepada penanamnya.

4.  Alangkah besarnya ganjaran kepada mereka terlibat dalam bidang pertanian yang menyediakan sumber utama keperluan manusia seperti beras, buahan dan sayuran yang sebahagiannya menjadi fardhu kifayah kepada seseorang.

5.  Jangan kita bersedih hati jika hasil tanaman tersebut dimakan atau dirosakkan oleh makhluk lain ataupun dicuri oleh manusia kerana kita tetap akan mendapat ganjaran pahala.

Negara Rahmah Ummah Sejahtera

USTAZ KAMAL ASHAARI
Ahli Parlimen Kuala Krau
Mudir KOMTAQ
6 Rejab 1444 / 28 Januari 2023 – HARAKAHDAILY 28/1/2023

- Advertisement -