PASRelief kumpul dana bantuan musim sejuk di Lebanon

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Pusat Bantuan dan Kemanusiaan PAS (PASRelief) akan meneruskan lagi misi kemanusiaan pada tahun ini ke Arsal, Lebanon.

- Advertisement -

Pengarahnya, Ustaz Mohd Yusni Mat Piah berkata, sebagai saudara seIslam, PASRelief terpanggil untuk sama-sama membantu mereka yang menghadapi krisis kemanusiaan yang berlarutan berpuluh tahun itu.

Katanya, PASRelief bersama beberapa badan bukan kerajaan (NGO) akan bersama-sama menghulurkan bantuan musim sejuk kepada pelarian-pelarian Syria dan Palestin di Kem Arsal, Lebanon.

Menurutnya, misi kemanusiaan pada kali ini berfokus untuk menyampaikan sumbangan pek makanan, bahan bakar bagi memanaskan badan dan juga pakaian sejuk bagi setiap keluarga.

Beliau berkata, pelarian di kem Arsal yang hanya sekadar tinggal di khemah kanvas dan plastik tidak mampu untuk menahan kesejukan suhu yang mencecah 5°C.

Tambahnya, Lebanon yang sedang berhadapan cuaca sejuk salji menebal di sebelah malam sehingga boleh menyebabkan khemah-khemah mereka runtuh.

“Tidak terbayang keadaan lebih 60,000 pelarian Syria dan Palestin yang terpaksa menahan lapar serta kesejukan yang membeku.

“Dalam keadaan kita bergembira memasuki tahun baru ini, pastikan saudara kita umat Islam di Lebanon juga turut gembira dengan sumbangan daripada kita sebagai belakan mereka di musim sejuk,” katanya.

Menurut beliau lagi, delegasi PASRelief akan ke Lebanon pada 16 Januari ini.

Justeru, ujarnya sumbangan daripada semua pihak amatlah diharapkan supaya dapat membantu lebih banyak keluarga pelarian di sana.

Sumbangan boleh dihulurkan melalui akaun Maybank Islamic PASRelief 5640 7061 2333 atau melalui https://infaqpay.my/plus/bantuan-musim-sejuk-pasrelief – HARAKAHDAILY 12/1/2023

- Advertisement -