PN sasar terajui Pahang PRU15

- Advertisement -

KUANTAN: Sepatutnya kerajaan mencari masa yang lebih tenang untuk menarik lebih ramai rakyat keluar mengundi dan bukannya memilih masa yang agak kelam kabut.

- Advertisement -

Menteri Luar Dato’ Seri Saifuddin Abdullah berkata, tarikh untuk diadakan Pilihan Raya Umum (PRU) sepatutnya mengambil kira masa yang lebih tenang.

Katanya kerajaan boleh mengambil pedomen apa yang berlaku di Ukraine baru-baru ini apabila Rusia menggadakan referendum di wilayah Ukraine ketika dalam suasana perang.

“Ada pihak tanya saya mengenai pendirian Malaysia mengenai referendum tersebut, saya mengatakan tidak wajar kerana suasana perang,” katanya
pada program Sembang Santai Pemuda Kampung Beserah di sebuah restoran di sini semalam.

Turut bertindak sebagai ahli panel Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang Andansura Rabu dan wakil anak muda Zulfadli Zakariah.

Pada 27 September lepas Rusia mengadakan referendum di empat wilayah Ukraine membabitkan wilayah Luhansk, Donetsk, Kherson dan Zaporizhzhia yang terletak di timur dan tenggara Ukraine.

Berikutan itu negara Barat mengecam referendum tersebut kerana ia diadakan ketika dalam suasana perang.

Saifuddin yang juga Pengerusi Bersatu Pahang berkata, begitu juga situasi di Malaysia sekarang, PRU15 diadakan dalam suasana musim tengkujuh yang boleh menyukarkan rakyat keluar mengundi.

Bagaimanapun katanya agak bernasib baik apabila Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengadakan mengundi pada hari Sabtu.

Menurutnya juga PN akan bertanding di 14 kawasan parlimen dan 42 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Pahang pada PRU15, 19 November ini.

“Rundingan mengenai calon PN yang akan bertanding sudah selesai 100 peratus dan kita serah kepada pemimpin PN Pusat untuk mengumumkannya.

“Begitu juga rundingan calon PN di seluruh negara sudah selesai 99 peratus. Rundingan calon PN tiada masalah kerana tiada parti yang bertindak sebagai abang besar,” katanya.

Menurutnya juga PAS sebelum ini mempunyai lapan Adun di Pahang dan akan dibantu Bersatu dan Gerakan bagi mencapai sasaran PN terajui Pahang pada PRU kali ini.

Andasura yang juga bekas Adun Beserah pula berkata, ruang masa sepatutnya diberi kepada Undi18 bagi membolehkan mereka mempunyai kesedaran untuk menunaikan tanggungjawab sebagai pemilih. – HARAKAHDAILY 26/10/2022

- Advertisement -