Haaland sakiti Dortmund dengan kemenangan lewat Man City

Erling Braut Haaland menjaringkan gol kemenangan Manchester City
- Advertisement -

Erling Haaland meraih kemenangan pada minit ke-84 menentang bekas kelabnya, Borussia Dortmund ketika Manchester City bangkit daripada ketinggalan dengan dua gol minit akhir untuk mengesahkan kemenangan 2-1 dalam Liga Juara-Juara Kumpulan G.

Pemain Norway itu kini menjaringkan 13 gol dalam lapan perlawanan sejak berpindah dari kelab Bundesliga itu dan jaringan mutakhirnya ialah penyudah cemerlang ketika dia melompat untuk meledakkan gol hasil hantaran silang cantik Joao Cancelo.

- Advertisement -

Pemain berusia 22 tahun itu menjaringkan 86 gol dalam 89 penampilan bersama Dortmund, menentukan kemenangan Man City yang bergelut selama hampir sejam.

Pep Guardiola memilih untuk menggilirkan skuad kecilnyanya, namun pemain bergelut untuk mendapatkan tempo dan kelancaran biasa mereka sepanjang 45 minit pembukaan membosankan.

Pertahanan Jerman berjaya mengatasi permainan City dengan Jack Grealish atau Riyad Mahrez tidak mendapat banyak ruang di bahagian sayap.

Peluang sebenar pertama datang pada minit ke-52 buat penyerang Dortmund, Marco Reus yang dari arah kiri merembat, tetapi tersasar jauh dari tiang gawang tuan rumah.

Empat minit kemudian, Reus kali ini lebih tepat apabila hantaran dari sepakan sudut sampai kepadanya dan memasukkan bola ke dalam gawang City.

Guardiola yang resah dengan permainan anak buahnya melakukan perubahan sebanyak tiga kali dengan memasukkan Bernardo Silva, Phil Foden dan Julian Alvarez.

Trio berkenaan segera memberikan impak diingini dengan menambah rentak dan daya cipta yang hilang pada permainan hadapan City apabila mereka menyamakan kedudukan pada minit ke-80 dan City berterima kasih kepada pemain pertahanan.

Kevin De Bruyne menghantar bola kepada John Stones yang dari luar kotak, meledakkan rembatan deras melepasi Alexander Meyer.

Momentum permainan kini bersama City dan segala usaha Dortmund untuk meneutralkan Haaland sia-sia apabila Cancelo melakukan hantaran silang ajaibnya dan pemain Norway itu memusingkan badannya ke udara dan menggunakan bahagian luar kaki kirinya untuk menjaringkan gol.

City yang memenangi perlawanan kumpulan pembukaan mereka menentang Sevilla 4-0, mendahului kedudukan kumpulan dengan enam mata. – REUTERS

- Advertisement -