India: Twitter cabar perintah BJP padam tweet

- Advertisement -

Susunan ZULHAIDI MANSOR

NEW DELHI: Platform media sosial, Twitter mengambil keputusan mencabar keputusan Bharatiya Janata Party (BJP) melalui semakan badan kehakiman terhadap arahan pemerintah India itu untuk mengeluar dan menyekat kandungan yang dimuat naik oleh golongan Muslim, wartawan dan pihak parti lawan di negara itu.

Gergasi media sosial itu telah memfailkan petisyen dengan mahkamah tinggi di negeri Karnataka menentang ‘beberapa’ perintah berhubung perkara tersebut, ujar satu sumber kepada BBC.

Beberapa jam selepas petisyen itu difailkan, Menteri Persekutuan, Rajeev Chandrasekhar menulis tweet bahawa semua platform Internet asing perlu mematuhi undang-undang India.

- Advertisement -

Dalam tuntutan mahkamahnya, yang difailkan pada Selasa (5 Julai) di Mahkamah Tinggi Karnataka di Bengaluru, Twitter mendakwa bahawa BJP  telah menyalahgunakan kuasanya dengan mengarahkannya untuk sewenang-wenangnya dan secara tidak seimbang mengeluarkan beberapa tweet daripada platformnya.

Sumber yang biasa dengan perkara itu berkata kerajaan telah memberi amaran kepada Twitter pada Jun lalu, menegaskan bahawa an ia adalah ‘peluang terakhir’ buat Twitter untuk mematuhi beberapa perintah sekatan yang dibuat BJP.

Isu tersebut berada di bawah undang-undang teknologi maklumat (IT) India yang membenarkan kerajaan menyekat kandungan dalam talian yang ‘mengancam keselamatan negara’ dan ketenteraman awam antara lain.

Sehubungan itu, menurut BBC lagi, Twitter telah memilih untuk membawa isu berkenaan ke mahkamah kerana ‘keseriusan ugutan’ daripada BJP jika platform media itu gagal mematuhi undang-undang yang ditetapkan BJP yang akibatnya boleh membawa kepada prosiding jenayah.

Sehubungan itu, techcrunch.com melaporkan, tindakan BJP menyekat dan mengeluarkan kandungan Twitter adalah pelanggaran kebebasan bersuara yang dijamin kepada pengguna platform berkenaan. 

Tambahan pula, kandungan yang dipertikaikan tidak mempunyai sebarang perkaitan rapat yang jelas dengan alasan di bawah Seksyen 69A.

Dalam kenyataannya melalui tuntutan mahkamahnya itu, Twitter juga mendakwa bahawa BJP mengancam untuk membuka prosiding jenayah terhadap ketua pegawai pematuhannya di India jika ia  tidak mematuhi arahannya. 

Tuntutan itu menyusuli tempoh satu setengah tahun yang sukar operasi Twitter di India, yang mana ia telah diminta untuk mengeluar dan menyekat beratus-ratus akaun dan tweet, yang kebanyakannya dikatakan atas alasan kerana mengecam dasar BJP dan Perdana Menteri, Narendra Modi, khususnya terhadap umat Islam di India

Jurucakap Twitter bagaimanpun enggan mengulas dan mengatakan Twitter telah mengumpulkan kira-kira 48 juta pengguna aktif di seluruh aplikasi telefon pintarnya di India. 

Twitter telah mematuhi sebahagian permintaan sepanjang setahun setengah yang lalu, tetapi berusaha untuk melawan banyak cabaran. 

Di bawah peraturan IT baharu India yang berkuat kuasa tahun lepas, Twitter mempunyai sedikit atau tiada ruang lagi untuk mencabar secara individu perintah alih keluar dan ketidakpatuhan boleh mengakibatkan tindakan undang-undang terhadap pegawai pematuhannya di negara itu.

Peraturan IT baharu memerlukan mana-mana firma gergasi media sosial untuk melantik ketua pegawai pematuhan, orang yang boleh dihubungi  dan pegawai aduan pemastautin di India untuk menangani kebimbangan di peringkat tempatan.

Ketika ditanya mengenai tuntutan mahkamah itu, Menteri IT India, Ashwini Vaishnaw berkata, tanggungjawab semua orang adalah  untuk mematuhi undang-undang yang diluluskan oleh parlimen negara itu.

Ketegangan antara kedua-dua Twitter dan BJP menjadi ketara pada 24 Mei tahun lepas, apabila polis New Delhi, yang dikawal oleh kerajaan pusat India, telah menyerbu dua pejabat Twitter di situ.

Pihak polis kemudian menyampaikan notis kepada Twitter selepas gergasi platform media itu  melabelkan tweet oleh BJP sebagai ‘media yang dimanipulasi’ yang sebelum ini secara aktif menyebarkan propaganda anti-Muslim melalui saluran berkenaan.

Sehubungan itu, beberapa hari selepas itu, Twitter menyatakan kebimbangan terhadap kebebasan bersuara di India.

Terdahulu, sepanjang tahun lalu, BJP telah meminta gergasi media sosial itu untuk mengalih keluar tweet dan menyekat akaun, memetik bantahan berdasarkan ketenteraman awam. 

Ini termasuk akaun dan tweet yang berkaitan dengan bantahan besar-besaran tahun lalu oleh golongan petani dan tweet yang mengkritik pengendalian kerajaan terhadap isu berkenaan.

Tahun lalu pada Februari lepas, Twitter diberitahu bahawa ia ‘dialu-alukan untuk menjalankan bisnes di India’, tetapi ia perlu mengikut undang-undang negara itu ‘tanpa mengira peraturan dan garis panduan Twitter sendiri’. – HARAKAHDAILY 6/7/2022

- Advertisement -