Ummah: Kerajaan rangka tindakan lebih komprehensif

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Datuk Idris Ahmad berkata, kerajaan merangka tindakan yang lebih komprehensif untuk maslahah agama, ummah dan negara.

Beliau menyatakan demikian susulan majlis dialog bersama panel-panel pakar yang dilantik Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), petang semalam.

- Advertisement -

Menurutnya, majlis berdialog dan bertukar-tukar pandangan itu melibatkan panel-panel pakar yang dilantik JAKIM dalam bidang akidah, syariah, tasawwuf, ilmu falak dan ilmu al-Quran.

“Panel-panel pakar ini terdiri daripada tokoh akademik dan ilmuan yang banyak memberi khidmat kepakaran dalam aspek penyelidikan dan kajian di pihak JAKIM,” katanya dalam hantaran di laman sosial beliau, malam tadi.

Tambahnya, beliau memberikan sepenuh kepercayaan kepada seluruh ahli-ahli yang dilantik untuk memberikan sebarang pandangan kepada Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama).

“Saya mengucapkan ribuan terima kasih atas sumbangan idea yang diberikan dalam sesi perbincangan ini dan diteruskan dengan berbuka puasa bersama,” ujarnya lagi.

Beliau berkata, sudah pasti segala input yang diberikan akan diperhalusi oleh JAKIM khususnya Bahagian Penyelidikan untuk tindakan selanjutnya.

“Insya-Allah, akan diatur lagi slot perbincangan untuk saya mendengar nasihat serta perkongsian buah fikiran ashabus samahah dan ashabul fadhilah semua, bagi kami di peringkat kerajaan merangka tindakan yang lebih komprehensif untuk maslahah agama, ummah dan negara,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 16/4/2022

- Advertisement -