80 surau baharu dibuka di Masjidil Haram sempena Ramadan

- Advertisement -

MAKKAH: Lapan puluh dewan solat baharu yang merupakan sebahagian daripada pembesaran fasa ketiga di Masjidil Haram di sini telah dibuka kepada jemaah buat kali pertama sepanjang Ramadan tahun ini.

Pengarah Pentadbiran Am Pengembangan Saudi Fasa Ketiga di Masjidil Haram, Walid Al-Masoudi berkata dewan baharu itu terletak di tingkat bawah dan satu serta tingkat mezanin pertama dan kedua masjid itu. 

- Advertisement -

“Jemaah boleh mengaksesnya melalui beberapa pintu masuk di bahagian utara, barat dan timur masjid, serta pintu utama,” ujarnya

Menurutnya, kemudahan baharu itu mewakili 95 peratus daripada jumlah kapasiti ruang solat di dalam bahagian masjid yang menempatkannya, yang kini boleh memuatkan sehingga 300,000 jemaah. 

“Jika dewan dalaman ini penuh, halaman utara boleh memuatkan tambahan 280,000 jemaah dan terdapat ruang untuk lebih banyak lagi di halaman barat,” jelasnya.

Al-Masoudi berkata, bilangan jemaah di masjid itu meningkat pada bulan Ramadan dan kakitangan masjid  berada  di situ untuk memastikan jemaah dapat bergerak, mencari surau baharu serta masuk dan keluar dengan mudah dan selamat.

Beliau menambah bahawa semua pemantauan  itu dijalankan di bawah penyeliaan langsung Mohammed Al-Jabri, setiausaha agung bawahan untuk perkhidmatan, hal ehwal lapangan dan perlindungan alam sekitar di Presidensi Umum, di bawah arahan presidennya, Sheikh Abdulrahman Al-Sudais, selaras dengan objektif kepimpinan Kerajaan untuk memberikan kualiti perkhidmatan yang terbaik untuk pengunjung di Dua Masjid Suci.

“Ruang solat baharu itu boleh diakses melalui pintu utama masjid, pintu Raja Abdullah no. 100, bersama dengan pintu 104, 106, 112, 173, 175, dan 176 di sebelah utara, pintu 114, 116, 119, 121, dan 123 di sebelah barat, dan pintu 162, 165 dan 169 di sebelah timur,” katanya – Arab News

- Advertisement -