Kerjasama pembangunan vaksin

- Advertisement -

DALAM menangani penularan wabak COVID-19 yang belum pernah berlaku sebelum ini, Malaysia berdiri dalam solidariti dengan seluruh dunia dalam menyokong ekuiti dan diplomasi vaksin melalui platform pelbagai hala dan dua hala. Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan telah menunjukkan kemajuan yang baik dan impak positif dalam mengurangkan bilangan kes COVID-19 di Malaysia.

- Advertisement -

Malaysia juga sedang memulakan R&D dan pengeluaran vaksin tempatan. Pada 1 November 2021, Perdana Menteri kita telah melancarkan Pelan Hala Tuju Pembangunan Vaksin Kebangsaan dan Institut Genom dan Vaksin Malaysia (MGVI) dalam usaha untuk mengemudi negara menjadi hab pengeluaran vaksin.

Pada masa ini terdapat tiga projek sedia untuk dilaksanakan:

a. Pengeluaran dua jenis vaksin COVID-19 menggunakan virus tidak aktif dan mRNA yang dibangunkan oleh Institut Penyelidikan Perubatan.

b. Pembangunan Vaksin Mukosa/Mulut/Subunit Melawan Taun, Tuberkulosis dan COVID-19 dibangunkan dengan kerjasama Universiti Sains Malaysia dan Institut Perubatan, Sains dan Teknologi Asia dan,

c. Penilaian Praklinikal Vaksin Kanser Terapeutik untuk Rawatan Kanser Kepala dan Leher oleh Penyelidikan Klinikal Malaysia.

Selain itu, kami juga mengalu-alukan kerjasama dalam aktiviti R&D dalam bidang farmaseutikal, nutraseutikal, agrobioteknologi, makanan dan bioteknologi industri berhubung dengan pengeluaran vaksin, produk herba dan nutraseutikal untuk penyakit berjangkit, penyakit tropika dan penyakit berisiko tinggi.

YB DATO’ AHMAD AMZAD HASHIM
Timbalan Menteri Sains Teknologi dan Inovasi – HARAKAHDAILY 10/1/2022

Sumber Asal: https://m.facebook.com/402490411229783/posts/464721385006685

- Advertisement -