PAAB sumbang RM80,000 naik taraf saluran air MMP

- Advertisement -

KOTA BHARU: Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) menyumbang sebanyak RM80,000 bagi kerja-kerja menaik taraf sistem penyaluran air kepada Maahad Muhammadi Perempuan (MMP) Kelantan.

Pengerusi PAAB, Dato’ Sri Hassan Arifin berkata, kerja-kerja membaik pulih itu sedang giat dilaksanakan dan dijangka siapa sepenuhnya pada April ini.

- Advertisement -

“Saya berharap, apabila masalah bekalan air di sekolah ini dapat diselesaikan tidak lama lagi,” katanya ketika Majlis Kempen Kesedaran Air di MMP, di sini, hari ini.

Turut hadir dalam majlis sama, Pengurus Besar Air Kelantan Sdn Bhd, Dato’ Ir Dr Azuhan Mohamed, Ketua Pegawai Eksekutif PAAB, Abdul Hadi Ali dan Pengetua MMP, Ahmad Pakhruddin Deraman.

Dalam pada itu beliau turut berkata, terdapat empat projek sedang dibangunkan oleh PAAB melibatkan RM264.5 juta bagi menambah baik sistem berkenaan untuk kepentingan rakyat di negeri itu.

“Ianya termasuk pembinaan loji rawatan air (LRA) Chica 2, LRA Tanjung Mas di Kota Bharu dan LRA Chupak di Gua Musang. Serta kerja-kerja penggantian paip lama sepanjang 250 kilometer membabitkan jajahan Tanah Merah, Kuala Krai, Kota Bharu dan Machang,” katanya.

Ujar beliau, kesemua projek yang dijalankan itu adalah bagi memastikan jumlah bekalan air bersih di Negeri Kelantan dapat ditingkatkan untuk kegunaan rakat di negeri itu tanpa meminggirkan mana-mana pengguna.

Januari lalu, PAAB telah menyerahkan bantuan persekolahan kepada 300 pelajar MMP yang disempurnakan oleh Menteri Alam Sekitar dan Air (KASA), Dato’ Sri Tuan Ibrahim Tuan Man. – HARAKAHDAILY 29/3/2021

- Advertisement -