‘Road To Sukma 2026’ tidak terhenti ketika PKP

- Advertisement -

KOTA BHARU: Hasrat Kelantan untuk menganjurkan Sukan Malaysia (Sukma) pada 2026 tidak pernah pudar walaupun Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan.

Sehubungan itu, Exco Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) negeri, Ustaz Wan Roslan Wan Hamat berkata, kerajaan negeri merangka dua pelan bagi merealisasikan usaha itu.

Katanya, kerajaan negeri melakukan persiapan Road To Sukma 2026 dan setelah dipilih sebagai penganjur kejohanan Sukma.

- Advertisement -

“Kita merangka dua pelan yang tidak terhenti biarpun pelaksanaan PKP sekarang. Pertama pelan pembangunan atlet dan kedua pelan pembangunan infrastruktur.

“Jadi kedua-dua pelan tersebut dalam tindakan walaupun dalam suasana PKP sekarang,” katanya di sini.

Wan Roslan berkata, bagi pelan pembangunan infrastruktur melibatkan pembinaan sebuah kompleks sukan yang dikenali dengan nama Madinah Riyadah di Bukit Merbau, Pasir Puteh.

Menurutnya pembinaan prasarana itu melibaktan peruntukan daripada Kementerian Belia dan Sukan (KBS) sebanyak RM359 juta.

“Sekarang dalam proses pelaksanaan, permohonan itu sebahagiannya difahamkan sudah dimasukkan dalam Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12).

“Kita berharap dapat bermula pada tahun ini walaupun dalam suasana pandemik persiapan infrastruktur perlu disegerakan,” katanya. – HARAKAHDAILY 2/2/2021

- Advertisement -