Polis panggil pihak penerbitan buku hina Jata Negara

- Advertisement -

KUALA LUMPUR:Polis Bukit Aman membuka kertas siasatan berhubung penerbitan buku tulisan Kean Wong yang didakwa menghina Jata Negara.

- Advertisement -

Timbalan Pengarah Siasatan dan Perundangan Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Deputi Komisioner Mior Faridalathrash Wahid mengesahkan pihaknya telah menerima laporan polis berhubung pengubahsuaian Jata Negara berkenaan.

Ujarnya seperti dipetik dari laporan Harian Metro hari ini, pihaknya akan memanggil semua pihak yang terlibat dalam penerbitan buku yang bertajuk ‘Rebirth :Reformasi, Resitance, And Hope In New Malaysia.

“Siasatan dijalankan mengikut Seksyen 5 Akta Lambang dan Nama (Mencegah Penggunaan Tak Wajar)(Pindaan)2016, Seksyen 4(1)Akta Hasutan 1948, Seksyen 233, Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan Seksyen 8 (1)Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984,” katanya seperti dipetik dari Harian Metro, hari ini.

Terdahulu, muka hadapan buku tulisan Kean Wong yang didakwa mengubahsuai Jata Negara telah menimbulkan kegusaran dan kemarahan rakyat.

Susulan itu, hari ini beberapa laporan polis telah dibuat oleh parti-parti politik antaranya pemuda PAS, MIC, Umno, MCA termasuk badan-badan bukan kerajaan (NGO).

Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Ir Khairil Nizam Khirudin dalam satu kenyataan hari ini mengeluarkan arahan menggesa semua ahli pemuda PAS supaya membuat laporan polis di seluruh negara berhubung perkara itu.- HARAKAHDAILY 29/6/2020

- Advertisement -