Lebih RM20 juta laksana program kebajikan di Kelantan

- Advertisement -

KOTA BHARU: Kerajaan negeri membelanja lebih RM20 juta bagi melaksana program kebajikan membabitkan penduduk miskin, orang kurang upaya (OKU), armalah dan anak yatim tahun ini.

- Advertisement -

Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Keluarga dan Wanita negeri, Rohani Ibrahim berkata, kekangan kewangan tidak menghalang kerajaan negeri meneruskan program kebajikan untuk rakyat.

“Program tersebut juga dapat memupuk semangat muhibbah antara pemimpin dengan penduduk kurang bernasib.

“Malah inilah dasar berkebajikan yang dilaksanakan di Kelantan sejak 1990-an sehingga sekarang,” katanya pada Program Menggapai Keberkatan Bersama OKU di Dewan Solat Madinah Ramadan, petang semalam.

Seramai 1,000 OKU diraikan pada majlis anjuran bersama Urus Setia Kebajikan, Pembangunan Keluarga dan Wanita (UKekWa), Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) dan Majlis Persefahaman Pertubuhan OKU Kelantan (MPPOK).

Rohani juga berkata, harga barangan keperluan harian semakin mahal sekarang menyebabkan kos sara hidup rakyat terus meningkat.

Oleh itu, kata beliau dasar berkebajikan di negeri Serambi Mekah membolehkan rakyat yang mempunyai lebihan rezeki membantu penduduk kurang bernasib baik.

Menurutnya juga Dasar OKU Muqarrabun Kelantan yang dilancarkan pada 2023 merupakan sebahagian program kebajikan demi kesejahteraan warga OKU di negeri ini.

“Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akibat wabak COVID-19 pada 2020, kerajaan negeri mengambil inisiatif supaya program ini terus dilaksanakan.

“Ia bertujuan menjaga kebajikan OKU dengan harapan sedikit sebanyak dapat mengurangkan beban sepanjang Ramadan dan menjelang sambutan Hari AidilFitri.

Turut hadir Timbalan Exco Kebajikan, Nor Asilah Mohamed Zin, Yang Dipertua MPPOK, Mohd Ramli Abdul Rahman dan Pengarah UKekWa, Ilvira Mohd Dasuki. – HARAKAHDAILY 8/4/2024

- Advertisement -