Beri inisiatif kepada syarikat pemula Bumiputera

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) digesa memberi inisiatif agar menjadi pendedahan kepada syarikat-syarikat pemula Bumiputera yang berpotensi.

- Advertisement -

Senator Dato’ Husain Awang berkata, pendedahan yang perlu diberikan MITI adalah mengenai sumber-sumber pendanaan alternatif seperti ekuiti, sumbangan orang ramai (crowdfunding) dan sebagainya.

“(Ini adalah) dalam usaha menggalakkan perkembangan pelaburan langsung domestik, (DDI). (Dan) ekosistem syarikat pemula atau startup di negara kita mempunyai potensi yang besar tetapi terkebelakang dalam memenuhi potensi tersebut. 

“Antara faktornya adalah kesukaran syarikat-syarikat pemula termasuk milik Bumiputera mendapatkan dana yang diperlukan untuk memajukan kegiatan perniagaan mereka ke tahap seterusnya,” ujar beliau.

Beliau menyatakan demikian ketika mengemukakan soalan tambahan kepada Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri pada sesi Pertanyaan-pertanyaan Bagi Jawapan Lisan di Dewan Negara, hari ini.

Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Tengku Abdul Aziz dalam jawapannya memberitahu, antara perancangan yang dibuat ialah pelan induk perindustrian baharu.

“Di mana peruntukan akan diberi melalui MITI juga untuk memperkuatkan syarikat-syarikat tempatan terutamanya pelabur-pelabur domestik kita dan juga syarikat-syarikat Bumiputera. 

“Di sini diumumkan baru-baru ini dalam pelan induk perindustrian baharu YAB (Perdana Menteri) dalam belanjawannya pada untuk tahun ini telah memperuntukkan RM200 juta. Tapi kalau kita lihat sebenarnya isu utama bukan sahaja isu kewangan tetapi juga isu capacity building (peningkatan kemampuan pengetahuan).

“Di mana kita perlu juga berkongsi pengalaman, berkongsi pengetahuan, dan pada masa ini kita juga membuatnya dengan melalui SME Corp dan juga melalui agensi-agensi lain yang berkaitan,” jawab beliau.

Tambahnya, statistik menunjukkan terdapat tiga cabaran utama iaitu pertama akses kepada pembiayaan iaitu dengan cara MITI memberikan peluang melalui bank-bank tempatan supaya lebih proaktif untuk membantu Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) kita.

“Kerana PKS itu merupakan salah satu apa employee employer (majikan dan pekerja) yang paling besar di negara kita dan keduanya ialah melalui capacity building.

“Dan terakhirnya yang penting juga ialah untuk memberi akses kepada produk-produk mereka di sini MATRADE (Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia) juga memainkan peranan untuk mereka bersaing juga di peringkat global,” ujar beliau.

Dato’ Husain dalam soalan asal meminta Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri menyatakan perancangan yang disasarkan Kerajaan dalam mengimbangi jumlah nilai pelaburan langsung asing (FDI) dan pelaburan langsung domestik (DDI) di negara ini untuk tempoh 5 hingga 10 tahun akan datang.  – HARAKAHDAILY 4/4/2024

- Advertisement -