Isu perpaduan masih jadi ancaman kepada negara

Senator Hussin Ismail
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Senator Hussin Ismail menimbulkan persoalan berkaitan perpaduan negara sungguhpun sudah mencapai kemerdekaan 67 tahun.

- Advertisement -

“Dalam sesi perbahasan titah baru-baru ini, antara isu yang agak meriah dibincangkan adalah isu perpaduan dan isu menyatukan aliran sistem pendidikan negara.

“Sejak 67 tahun merdeka, isu perpaduan masih menjadi ancaman kepada negara dan ramai yang bersetuju menjadikan negara satu aliran dalam sistem pendidikan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika mencelah ucapan penggulungan perbahasan Titah Diraja oleh Menteri Pendidikan, Fadzlina Sidek di Dewan Negara, hari ini.

Menurut Hussin lagi, isu tersebut dapat dibina dengan menjadikan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar satu dalam sisitem pendidikan negara.

“Menjadikan bahasa kebangsaan bahasa pengantar satu dalam seluruh sistem pelajaran negara dan menjadikan juga subjek bahasa yang lain wajib bagi etnik utama mempelajari bahasa mereka.

“Tetapi menjadikan subjek elektif bagi semua pelajar di Malaysia untuk turut memahami dan boleh berbicara asas dalam bahasa-bahasa etnik lain, misalnya China, India, Tamil dan lain-lain.

“Ini akan mempercepatkan lagi perpaduan itu dibina lebih kukuh. Saya mohon perbincangan itu agak Panjang, terima kasih,” ujarnya.

Namun Fadzlina berkata, persoalan itu akan dijawab dalam pecahan ucapan perbahasan nanti.

“Sebenarnya jawapan kepada persoalan itu ada dalam pecahan-pecahan ucapan saya, jadi saya mohon untuk meneruskan sesi ucapan ini,” jelasnya. – HARAKAHDAILY 27/3/2024

- Advertisement -