Rusia sedia perang nuklear dengan Amerika

Vladimir Putin. (FOTO: Reuters)
- Advertisement -

MOSCOW: Rusia bersedia untuk menghadapi perang nuklear dengan Amerika Syarikat (AS) jika negara itu bertindak menghantar tenteranya ke Ukraine, sekaligus meningkatkan lagi konflik sedia ada antara kedua-dua buah negara itu.

Kenyataan itu dibuat Presiden Rusia, Vladimir Putih sejurus pilihan raya presiden negara itu yang akan berlangsung dari 15 hingga 17 Mac ini, yang mana Putin dilihat bakal melanjutkan tempoh pemerintahannya untuk enam tahun lagi.  

- Advertisement -

“Dari segi teknikalnya, sudah tentu kita bersedia”, tegas Putin kepada  agensi berita televisyen, Russia-1 ketika ditanya sama ada Rusia bersedia untuk berhadapan dengan perang nuklear. 

Menurut beliau, pihak Barat khususnya AS faham bahawa jika mereka mengerahkan anggota tenteranya ke Rusia atau Ukraine, tindakan keras dan campur tangan akan dilakukan oleh Rusia. 

Amaran Putin itu dikeluarkan di sebalik tawaran Barat untuk mengadakan rundingan bersama mengenai isu Ukraine sebagai sebahagian daripada pasca perang dingin dan keselamatan rantau Eropah, lapor Reuters

Dalam pada itu, pihak AS dalam pada itu mendakwa Putin tidak bersedia untuk sesi rundingan tersebut. 

“Rusia bersedia untuk melakukan rundingan mengenai isu Ukraine, tetapi mereka perlu bersandarkan pada realiti, dan bukannya keinginan selepas mengambil dadah psikotropik,”  katanya.

KonflikRusia-Ukraine nkali ini telahmembuatkan produksi persenjataan Rusia meningkat berganda apabila berjaya menghasilkan 250,000 peluru artileri sebulan, bersamaan dengan tiga juta setiap tahun. 

Jumlah ini sangat jauh lebih tunggi jika dibandingkan dengan pihak AS yang hanya mampu menghasilkan sekitar 100,000 peluru artileri dalam sebulan. – HARAKAHDAILY 13/3/2024

- Advertisement -