Gunung berapi Marapi, penduduk dalam bahaya – Ketua Tentera

Gunung Marapi, yang mengeluarkan bahan gunung berapi, dilihat dari Bukik Batabuah, Agam, Sumatera Barat pada 22 Jan 2024. (FOTO: Antara/Iggoy el Fitra/aww)
- Advertisement -

PADANG, Sumatera: Kira-kira 500,000 meter padu bahan gunung berapi mengelilingi puncak Gunung Marapi berpotensi membahayakan penduduk.

Komander Komando Pusat Peranginan Tentera 032, Brigedier Jeneral Rayen Obersyl berkata, maklumat itu adalah berdasarkan pemetaan oleh Pusat Vulkanologi dan Tebatan Bencana Geologi (PVMBG).

“Maklumat PVMBG mengatakan terdapat sekitar 500,000 meter padu timbunan bahan gunung berapi,” katanya di Padang, Sumatera Barat, pada hari ini, Selasa (23 Jan), lapor agensi berita Indonesia, Antara.

- Advertisement -

Menurutnya, jika banjir lahar berlaku, bahan gunung berapi itu boleh membahayakan nyawa masyarakat terutama mereka yang tinggal di sekitar sungai berdekatan dengan Gunung Marapi

Tambah Obersyl, bahan gunung berapi itu boleh mencapai kawasan sehingga tujuh kilometer. Jika bahannya sekitar satu juta meter padu, maka ia boleh mencapai 10 kilometer.

“Keadaan ini sangat berbahaya. Terdapat ramai penduduk yang tinggal berhampiran sungai,” tegasnya.

Justeru, beliau menggesa kerajaan tempatan segera menjangka potensi ancaman banjir lahar yang boleh berlaku pada bila-bila masa.

“Untuk pencegahan teknikal kita mesti segera merangka pelan pemindahan,” ujarnya.

Obersyl berkata, beliau sudah berbincang dengan Gabenor Sumatera Barat, Mahyeldi, mengenai kemungkinan menjalankan kajian perancangan spatial wilayah (RTRW), terutama di kawasan yang terjejas akibat letusan Gunung Marapi.

“Daripada perbincangan itu, Gabenor Mahyeldi telah mengarahkan ketua-ketua agensi berkaitan untuk membuat susulan terhadap kajian mendalam mengenai RTRW,” kata Obersyl.

Terdahulu, PVMBG juga telah memberi amaran tentang potensi bahaya gas gunung berapi beracun di kawah Gunung Marapi yang terletak di daerah Agam dan Tanah Datar di Sumatera Barat.

Gas beracun adalah karbon dioksida, karbon monoksida, dan hidrogen sulfida, yang berbahaya apabila dihidu oleh manusia.  HARAKAHDAILY  23/1/2024

- Advertisement -