Lajnah Dakwah PAS ziarah mahabbah Tun Mahathir

- Advertisement -

PUTRAJAYA: Lajnah Dakwah PAS Pusat diketuai oleh Ustaz Haji Nasrudin Hassan At-Tantawi mengadakan Ziarah Mahabbah Tokoh Negarawan juga bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad di Yayasan Kepimpinan Perdana, di sini.

- Advertisement -

Tun Mahathir meluangkan masa bertanyakan khabar sebelum memulakan bicara tentang beberapa isu-isu hangat yang melanda politik tanah air.

Tun berkata, jika Melayu bersatu tanpa kira parti, British dan Malayan Union pun kalah dan ia telah terbukti.

Dalam erti kata lain, walaupun tiada kekuatan wang ringgit namun atas sebab Melayu bersatulah telah menjadikan kejayaan perjuangan rakyat menentang Malayan Union sekitar 1945 hingga 1946 dan berjaya mengembalikan kuasa Raja-Raja Melayu yang cuba dihapuskan British ketika itu.

“Orang Cina tidak peduli parti. Mereka kira kalau ini merugikan bangsa mereka, mereka tinggalkan parti itu, mereka akan sokong parti lain.

“Mereka tidak ikat diri dia dengan parti sehingga tidak boleh berfikir. Mereka nampak MCA ni tak betul, dia pergi ke DAP, kalau dia nampak DAP tak betul, dia pergi ke MCA.

Jelas beliau, sikap itu amat berbeza dengan orang Melayu yang memberi sokongan kepada parti politik hingga tidak peduli sama ada parti itu korup atau tidak.

Walaupun usia sudah hampir 99 tahun tetapi beliau mengakui masih boleh bercakap atau memberikan apa jua pandangan.

Antara pemimpin yang hadir adalah Ahli Parlimen Parit Buntar, Ustaz Mohd Misbahul Munir Masduki, Senator Hussin Ismail, ADN Sungai Burung, Ustaz Dr Zamri Zainuldin dan AJK Lajnah Dakwah PAS Pusat. – HARAKAHDAILY 15/1/2024

- Advertisement -