Protes di New York susulan AS, UK serang Yaman

Protes diadakan di New York pada malam Khamis, 11 Jan 2024 di New York susulan serangan AD dan UK ke atas Yaman. (FOTO: Daily Mail)
- Advertisement -

NEW YORK: Kumpulan penunjuk perasaan anti-perang berarak melalui New York City ketika serangan udara tentera Amerika Syarikat dan United Kingdom terhadap sasaran pejuang  Houthi di Yaman.

Penunjuk perasaan berkumpul di Times Square pada malam Khamis hanya beberapa jam selepas Presiden Joe Biden mengesahkan pengeboman ‘berjaya’ dilakukan ke atas beberapa buah bandar Yaman.

- Advertisement -

Serangan yang diselaraskan antara AS, UK dan negara bersekutu lain itu berlaku selepas pegawai Amerika memberi amaran tentang ‘akibat’ jika pejuang Houthi yang disokong Iran terus menyasarkan kapal di Laut Merah.

Sejurus selepas pengeboman bermula, Times Square menjadi tapak perhimpunan anti-perang, dengan penunjuk perasaan menuntut ‘AS keluar dari Timur Tengah’, dan sekurang-kurangnya seorang telah ditahan oleh polis, lapor Daily Mail.

Mercu tanda popular itu diduduki oleh penunjuk perasaan yang membawa bendera Palestin dan sepanduk menuntut AS menghentikan pengeboman Yaman dan menamatkan semua bantuan kepada Israel.

Penunjuk perasaan berarak dari Times Square ke Columbus Circle sambil melaungkan, “AS, UK masuk neraka” dan “Kami mahu keadilan anda berkata ‘Bagaimana?’  Berhenti mengebom Yaman sekarang!

Seorang penunjuk perasaan dengan megafon memberitahu orang ramai, bahawa ‘’wajah sebenar Zionisme dan imperialisme telah menunjukkan wajahnya sekali lagi’  susulan pengeboman terhadap Yaman itu.’

Orang ramai yang menyertai protes serangan AS dan UK ke atas Yaman di New York melaungkan agar serangan itu dihentikan.

Kira-kira sedozen tapak di Yaman menjadi sasaran dalam serbuan tentera AS dan UK pada Khamis, mencetuskan kebimbangan peningkatan kepada perang serantau.

Sebelum serangan itu, kumpulan pejuang Houthi di kawasan itu telah memberi amaran tindakan balas terhadap pangkalan tentera AS jika pengeboman berlaku.

Biden dalam satu kenyataan berkata, serangan itu adalah tindak balas terhadap pengepungan yang ‘belum pernah berlaku’ ke atas pangkalan tenteranya di rantau itu.

Kempen ketenteraan itu menyaksikan AS dan UK dengan sokongan daripada Australia, Kanada, Bahrain dan Belanda, melepaskan bom dan peluru berpandu ke atas ibu kota Sana’a, gabenor Hodeidah, Saada, dan Dhamar. ​ HARAKAHDAILY  12/1/2024

- Advertisement -