DAP tidak perlu laku simulasi politik di Malaysia

Dr Zulkeflee Yaacob
- Advertisement -

KOTA BHARU: Pemimpin DAP perlu mengadaptasi realiti dan bukannya melakukan simulasi politik dengan menterjemahkan gagasan parti itu di bumi Malaysia.

- Advertisement -

Ini memandangkan Islam sebagai agama Persekutuan dengan populasi orang Melayu 17.6 juta daripada 33 juta jumlah penduduk.

Penasihat Majlis Wanita, Keluarga dan Kebajikan Kelantan Dr Zulkeflee Yaacob berkata, jumlah penduduk Bumiputera pula sebanyak 3.7 juta orang.

Manakala katanya kaum Cina hanya 6.9 juta dan India 2 juta dalam demografi di Malaysia sekarang.

“Orang Melayu dan umat Islam di negara ini tidak memerlukan campur tangan bukan Islam terutamanya orang politik yang mewakili kaum lain.

“Ia hanya akan memecahbelahkan perpaduan kaum, kemakmuran negara dan menimbulkan kecurigaan dalam kalangan masyarakat,” katanya di sini.

Baru-baru ini Penasihat DAP Perak Ngeh Koo Ham dilapor mencadangkan dilantik pakar bukan Islam dalam jawatankuasa mengkaji kompetensi Dun untuk menggubal undang-undang Islam.

Kenyataan itu turut mengundang kemurkaan Sultan Selangor. Baginda mengingatkan semua rakyat termasuk pemimpin bukan Islam agar tidak mencampuri urusan hal ehwal Islam di Malaysia.

Dr Zulkeflee yang juga pensyarah institusi pengajian tinggi awam berkata, kenyataan pemimpin DAP terbabit keterlaluan berunsur provokasi yang boleh mengundang polemik antara kaum.

Menurutnya juga pemimpin terbabit pernah mencadangkan hak kebebasan murtad diberikan kepada orang Islam pada tahun 2014.

Selain itu beberapa pemimpin DAP membantah Minggu Solidariti Palestin di sekolah-sekolah.

Minggu Solidariti Palestin diadakan pada 29 Oktober hingga 3 November lalu melibatkan semua institusi pendidikan di bawah Kementerian Pendidikan termasuk Kolej Vokasional, Kolej Matrikulasi dan Institut Pendidikan Guru di seluruh negara. – HARAKAHDAILY 3/1/2024

- Advertisement -