MP PAS suarakan pembebasan Palestin di Afrika Selatan

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: PAS konsisten menyuarakan kebersamaan kepada perjuangan kemerdekaan dan pembebasan Palestin, serta mendesak Israel dibicarakan atas jenayah perang di Mahkamah Antarabangsa.

Ahli Parlimen Sik, Ustaz Ahmad Tarmizi Sulaiman dan Ahli Parlimen Kuala Krai, Ustaz Abdul Latiff Abdul Rahman telah mewakili PAS meneruskan komitmen tersebut sekali lagi di pentas antarabangsa.

Kehadiran mereka mewakili hasrat rakyat Malaysia itu disuarakan pada Persidangan Antarabangsa Ke-5: Pembebasan Palestin Melawan Perkauman Aparteid Isreal – Pengalaman Perjuangan Nelson Mandela di Qurtuba Convention Centre, Johannesburg, Afrika Selatan.

“Selaras dengan legasi Nelson Mandela yang kekal, saya sebagai wakil daripada masyarakat sivil Malaysia, menggesa pemimpin antarabangsa untuk meneruskan sokongan padu mereka kepada rakyat Palestin, khususnya di Gaza.

“Kehidupan dan perjuangan Mandela menentang apartheid menekankan kepentingan usaha kolektif dalam menangani ketidakadilan sistemik. Merangkul strategi komprehensif yang merangkumi penglibatan diplomatik.

“Juga pengantaraan yang saksama, bantuan kemanusiaan dan pasukan pengaman sejajar dengan visi Mandela untuk dunia yang dibina berdasarkan prinsip keadilan dan kesaksamaan,” ujarnya.

Beliau menyeru dunia menyokong pembangunan ekonomi, penciptaan pekerjaan, program pendidikan, dan pengiktirafan formal kenegaraan Palestin sebagaimana perkara sama pernah dipupuk oleh Mandela.

Kata Tarmizi, untuk menavigasi krisis dengan berkesan, strategi holistik adalah penting bermula keterlibatan dalam rundingan berterusan dengan parti politik yang bercanggah, termasuk semua kumpulan yang berjuang di Gaza dan Tebing Barat.

Tujuannya jelas beliau, untuk mewujudkan rangka kerja bersatu yang kukuh demi kewujudan bersama serta menggerakkan masyarakat antarabangsa untuk menunjukkan usaha kemanusiaan yang penuh belas kasihan dan harmoni dalam menyokong Palestin.

Terutama menurutnya dengan tegas menentang keganasan apartheid Israel sepertimana Mandela yang sendiri menanggung ketidakadilan apartheid di Afrika Selatan memahami kepentingan perpaduan global dalam menangani penindasan sistemik.

“Mengekalkan usaha bantuan kemanusiaan yang berterusan, walaupun semasa gencatan senjata sementara, memberi tumpuan kepada keperluan penting seperti makanan, pakaian, bekalan perubatan, tempat tinggal, air bersih, dan lain-lain.

“Memulakan tindakan undang-undang yang ketara ke atas Israel melalui Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC), Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ), dan mahkamah negara di setiap negara untuk memastikan akauntabiliti dan keadilan. 

“Dengan mencari keadilan melalui kedua-dua mahkamah antarabangsa dan nasional, pendekatan itu mencerminkan kepercayaan Mandela terhadap kedaulatan undang-undang dan kepentingan mekanisme undang-undang untuk menangani penyalahgunaan hak asasi manusia.

“Kekalkan kempen media sosial, terutamanya menyasarkan generasi muda, untuk menegaskan kembali hak rakyat Palestin ke tanah air mereka dan pemulihan tanah yang dirampas oleh Israel,” ujar beliau.

Ahmad Tarmizi turut menyeru agar pakatan yang besar dibentuk dalam kalangan negara-negara di seluruh dunia untuk menyumbang kepada pembinaan semula Gaza menerusi peruntukan berbilion-bilion dolar untuk memulihkan.

Yakini beliau, ia dapat dilakukan dengan pantas di wilayah itu sebagai tempat yang selamat dan puas untuk diduduki, memandangkan 65 peratus daripada rumah dan kemudahan penting mereka telah musnah.

Beliau juga mahu sokongan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu secara rasmi ditetapkan dan mengisytiharkan tentera Israel sebagai pasukan penceroboh dan penceroboh, serta menandakan detik kritikal dalam tindak balas antarabangsa terhadap krisis.

Persidangan telah dibuka dengan ucapan dari Ahli Parlimen Afrika Selatan, Nkosi Zwelivelile Mandela mewakili Royal House of Mandela yang juga cucu Mandela di mana lebih 20 negara menyertai persidangan ini. – HARAKAHDAILY 6/12/2023

- Advertisement -
- Advertisement -