Lulus usul pertahan kuasa Dun gubal kesalahan hukum syarak

- Advertisement -

KOTA BHARU: Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan meluluskan usul mempertahankan kuasa Dewan bagi mengubal kesalahan humum syarak sebagaimana termaktub dalam senarai negeri termasuk Enakmen Kanun Jenayah Syariah (1) Negeri Kelantan 2019.

- Advertisement -

Usul itu dibawa Wan Rohimi Wan Daud (PAS-Melor) mendapat sokongan sebulat suara kesemua Adun termasuk dua pembangkang.

Wan Rohimi berkata, Enakmen Kanun Jenayah Syariah (I) bukan bermula pada 2019 tetapi ia lahir sejak tahun 1985.

Katanya, usul mempertahankan Dun dibuat memandangkan terdapat cabaran besar yang mencemaskan di mana perintah-perintah berkaitan agama Islam dicabar oleh pihak tertentu di Mahkamah Persekutuan.

“Keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes Iki Putra Mubarak yang melawan Kerajaan Selangor dan Majlis Agama Islam Selangor yang diputus Februari 2021 membuka ruang serangan yang sangat membimbangkan umat Islam di seluruh negara.

“Keputusan sebulat suara sembilan Hakim Mahkamah Persekutuan membatalkan Seksyen 28 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Selangor) 1995 bagi kesalahan liwat atau persetubuhan luar tabii bagi penganut Islam, secara efektifnya membuka ruang kepada serangan litigasi strategik oleh kumpulan tertentu,” katanya.

Oleh itu kata beliau kesemua Adun berdiri teguh mempertahan dan menyokong segala tindakan kerajaan negeri dalam mempertahankan Enakmen Syariah tersebut.

Menurutnya juga dua beranak (Nik Elin) memfailkan cabaran perlembagaan untuk membatalkan 18 peruntukan EKJS (1) 2019 berasaskan prinsip undang-undang dalam Iki Putra tidak sewajarnya dipandang ringan.

“Oleh itu usaha Kerajaan Kelantan akan mengadakan roadshow pertahan Enakmen Syariah ke seluruh pelusuk negeri.

“Selain itu munajat pertahan syariah dan perhimpunan munajat di Perkarangan Istana Kehakiman 20 November lalu adalah langkah terpuji dan perlu diteruskan,” katanya. – HARAKAHDAILY 27/11/2023

- Advertisement -