Naik taraf Institut Bahasa Antarabangsa KIAS

Wan Roslan Wan Hamat
- Advertisement -

KOTA BHARU: Institut Bahasa Antarabangsa Kolej Islam Antarabangsa Sultan Sultan Ismail Petra (KIAS) akan dinaik taraf bagi meningkatkan perkembangan bahasa dan membina kerjasama dengan pihak luar.

- Advertisement -

Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pengajian Tinggi, Teknologi Hijau, Digital dan Inovasi negeri, Wan Roslan Wan Hamat berkata, institut bahasa itu dicadangkan diketuai seorang pengarah.

Katanya, institut bahasa terbabit akan memberi tumpuan memperluaskan penggunaan Bahasa Arab, Bahasa Inggeris dan Mandarin.

Selain itu institut tersebut dibuka untuk memberi peluang pelajar luar yang akan belajar di negara ini mengikuti kelas Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu.

“Pengajian tersebut turut dibuka kepada orang awam. Dan ia akan diperluaskan peranan sebagai pusat penterjemahan bagi menggalakkan pemindahan ilmu dan penulisan,” katanya menjawab soalan Azhar Salleh (PN-Pulai Chondong) pada sidang Dun hari ini.

Menurutnya institusi terbabit sekarang beroperasi di bangunan Rektor KIAS di Nilam Puri.

Oleh itu katanya peruntukan sebanyak RM3 juta akan digunakan bagi membina bangunan institut tersebut setinggi dua tingkat dengan dilengkapi tiga makmal bahasa.

Wan Roslan juga berkata, misi tersebut membolehkan KIAS menjadikan pusat kecemerlangan pendidikan di Kelantan bagi melahirkan modal insan rabani. – HARAKAHDAILY 22/11/2023

- Advertisement -