Vietnam agresif cipta `pulau’ di Laut China Selatan

- Advertisement -

HANOI: Vietnam meningkatkan kerja pembinaan bagi mewujudkan pulau buatan manusia di Kepulauan Spratly, Laut China Selatan, dengan mewujudkan 133 hektar tanah sejak Disember tahun lalu.

Peluasan itu, lebih besar daripada 48 hektar yang telah diwujudkan negara itu antara 2012 dan 2022, menjadikan Vietnam kedua selepas China dari segi pembentukan pulau buatan manusia di Kepulauan Spratly, kata Pusat Kajian Strategik dan Antarabangsa (CSIS) Washington dalam laporan minggu ini.

- Advertisement -

Kementerian Luar Negeri Vietnam tidak segera menjawab permintaan untuk komen.

China menuntut kedaulatan terhadap kawasan yang luas Laut China Selatan, termasuk kawasan pembinaan pulau yang Vietnam sedang lakukan sekarang.

Laut adalah antara kawasan yang paling banyak dipertikaikan di dunia, dengan lebih AS$3 trilion perdagangan berlalu setiap tahun. China, Brunei, Malaysia, Filipina, Taiwan dan Vietnam telah mengemukakan tuntutan bersaing untuk beberapa atau semua Kepulauan Spratly.

Peluasan baru-baru ini oleh Vietnam adalah yang paling ketara di Terumbu Barque Canada yang dipanggil Bai Thuyen Chai di Vietnam, mengikut laporan itu yang dihasilkan oleh Inisiatif Ketelusan Maritim Asia (AMTI) CSIS, yang menyatakan 85 hektar tanah telah dicipta pada tahun lalu.

Laporan itu berkata Vietnam menggunakan kapal korek sedutan pemotong untuk “mempercepatkan usaha mengorek”, dan bulan lalu, mula mengorek pada dua ciri tambahan, termasuk Terumbu Selatan dan Terumbu Tengah.

Ia berkata, usaha Vietnam kekal tertumpu pada pengorekan dan tapak pelupusan, dengan pembinaan infrastruktur masih belum bermula.

China mencipta lebih 1,295 hektar tanah antara 2013 hingga 2016 di kawasan itu, kata kumpulan pemikir itu.

Pada bulan Ogos, Filipina, Malaysia, Taiwan dan Vietnam menolak peta yang dikeluarkan oleh China yang menunjukkan tuntutannya terhadap kedaulatan termasuk di Laut China Selatan. – REUTERS

- Advertisement -