Ahli parlimen kerajaan guna telinga sebelah

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Pasir Mas menyifatkan ahli parlimen kerajaan yang mendakwa pembangkang tidak berterima kasih kepada kerajaan sebagai menggunakan telinga sebelah.

“Meskipun ada orang kata, kami ahli parlimen pembangkang Pantai Timur tidak berterima kasih, itu satu dakwaan yang tidak betul, mungkin beliau menggunakan telinga sebelah,” katanya yang tidak menamakan ahli parlimen terbabit ketika perbahasan peringkat jawatankuasa Kementerian Pengangkutan di Dewan Rakyat, hari ini.

- Advertisement -

Ahli Parlimen Jelutong, RSN Rayer, sebelum itu ketika berucap tidak henti-hentikan melakukan provokasi terhadap ahli parlimen pembangkang, namun tidak dilayan.

Beliau mendakwa ahli parlimen pembangkang, terutama dari Pantai Timur tidak berterima kasih kepada kerajaan dan menteri yang menyediakan peruntukan untuk wilayah itu.

Ahmad Fadhli berkata: “Apa yang perlu terima kasih, kita berterima kasih. Apa yang baik, kita katakan kebaikan itu. Pasir Gudang mesti setuju.”

Bagaimanapun, katanya sebagai pembangkang yang matang, mereka tidak membuat usul yang pelik-pelik seperti usul potong gaji.

Malah, beliau memuji tindakan Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook yang melakukan lawatan demi lawatan secara mengejut ke premis milik agensi dibawah kementeriannya.

Katanya, perbuatan tersebut memberi gambaran lebih tepat serta masalah sebenar yang terpaksa dihadapi oleh masyarakat yang menggunakan sistem pengangkutan awam setiap hari.

Menurutnya, walaupun pihaknya berperanan sebagai pembangkang di Dewan Rakyat, namun keputusan baik dari kerajaan memberi manfaat kepada rakyat perlu disokong serta wajar dijadikan budaya dalam pentadbiran sekarang.

“Saya sifatkan itu sebagai budaya bagus yang perlu dicontohi oleh menteri lain, apabila pergi secara mengejut ia dapat memberi gambaran sebenar, apa yang berlaku dalam sistem pengangkutan awam kita, ini perlu dicontohi.

Sementara itu, katanya Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) merupakan antara instrumen penting yang menjadi pemangkin terhadap perkembangan sektor pelancong di negara ini, malah sistem pengangkutan itu menjadi tumpuan apabila tiba musim perayaan dan cuti umum.

Sehubungan itu katanya, kemudahan membabitkan KTMB khususnya di Padang Besar, Perlis perlu dipertingkatkan bagi menarik lebih ramai pelancongan dalam dan luar, di samping menambah satu lagi stesen seumpama itu di Rantau Panjang.

“Saya ingin memohon pandangan Menteri Pengangkutan, apakah ada perancangan pihak kerajaan untuk kita juga menaik taraf landasan keretapi di Pantai Timur menuju ke Thailand sebab landasan ini sudah ada di Rantau Panjang, Pasir Mas.

“Ia boleh disambung semula dengan melintasi Sungai Golok, tetapi ia perlu satu perbincangan antara dua negara supaya dapat ditingkatkan dan usaha ini akan menjadi alternatif kepada perhubungan KTMB selain di Padang Besar,” katanya. – HARAKAHDAILY 16/11/2023

- Advertisement -