Konsert Coldplay diteruskan di kala Palestin diserang? 

- Advertisement -

PEMUDA PAS kesal dengan pelaksanaan konsert kumpulan Coldplay yang dijadualkan pada 22 November ini di Bukit Jalil diteruskan.

Kerajaan sepatutnya insaf dan ambil pengajaran dengan apa yang berlaku di Malaysia ketika berlakunya konsert ‘The 1975’ yang menjijikkan. Penyanyi utama ketika itu bercium di atas pentas dan mengkritik Perlembagaan dan undang-undang di Malaysia. Adakah kita masih nak buka ruang penyanyi berideologi LGBT dan ‘alltheist’ (pluralism) di Malaysia ini?

Di kala dunia sedang bersolidariti membuak marah terhadap kezaliman Zionis Laknatullah ke atas rakyat Palestin, di samping umat Islam bersungguh-sungguh bermunajat memohon doa kepada-Nya demi keselamatan rakyat Palestin, pelaksanaan konsert ini bakal membuka ruang hiburan yang mungkin membawa kepada kemurkaan-Nya. 

Sesungguhnya hal ini adalah berkait dengan sensitiviti umat Islam yang memandang konsert sebagai satu bentuk hiburan kebatilan yang bertentangan dengan kesucian perjuangan dan solidariti umat Islam bersama rakyat Palestin tika ini.

Sepertimana air dan minyak, demikianlah perumpamaannya bagi kedua-dua keadaan ini.  Tiada guna kita memohon doa kepada-Nya untuk saudara kita di Palestin, dalam masa yang sama, kita melakukan perkara yang mengundang murka-Nya.

Sepatutnya Kerajaan Madani bukan sekadar berteori, tetapi benar-benar mendalami Sirah Nabi.

Oleh itu, Pemuda PAS membantah pelaksanaan konsert ini diteruskan di kala krisis yang menginjak-injak maruah agama sedang melanda dunia. Tidak cukup sekadar berusaha membawa suara ke Parlimen dan persidangan antarabangsa menghentam Zionis Laknatullah tetapi masih membenarkan budaya hiburan persis Zionis Laknatullah dilaksanakan.

USTAZ MUHAMMAD HANIF JAMALUDDIN 
Naib Ketua
Dewan Pemuda PAS Malaysia  – HARAKAHDAILY 13/11/2023

- Advertisement -
- Advertisement -