Konsert era Madani jemput tahfiz untuk apa?

- Advertisement -

BILA aku tengok gambar-gambar ini, aku sebagai seorang ayah kepada pelajar tahfiz, hati aku sangat geram.

Pelajar-pelajar ini adalah amanah oleh ibu bapa mereka, yang diwakafkan untuk tujuan murni menghafaz al-Quran.

Aku masih ingat apabila menghantar anak sulung aku ke Akademi Alquran Amalillah (AKMAL), antara pesanan yang aku terima adalah, pentingnya persekitaran yang baik dalam membantu anak menghafal.

Guru peranan dia dekat sekolah, ibu bapa peranannya dekat rumah. Pemakanan pelajar perlu dijaga, apa yang dilihat dan ditonton juga perlu dijaga.

Tetapi apa yang berlaku ni sangat mengecewakan, apabila pelajar tahfiz ini dibawa ke konsert, aku ulang konsert yang penuh nyanyian, joget dan tarian liar.

Di mana letaknya otak penganjur itu, guru tahfiz itu? Menjemput pelajar tahfiz ke program yang dimaklumi ada unsur-unsur yang sangat tidak sesuai kepada pelajar yang sedang menghafal al-Quran?

Bukan senang untuk menghafal al-Quran woi. Kau orang mudah-mudah saja dedahkan pelajar yang tak berdosa itu kepada maksiat.

Yang best Menteri Komedi dan Perdana Menteri pun hadir sekali. Mungkin ni kut konsert jenama madani, sebab itu pelajar tahfiz dijemput. Kepala otak kau orang!

Ikut geram aku, aku nak panggil sekor-sekor suruh hafal satu muka al-Quran, lepas itu tasmik depan aku. Tak lepas aku rotan punggung sampai berbirat.

Kata orang, kebodohan itu suatu penyakit! Bertanyalah kepada yang tahu. Jangan jadi pandai tak boleh diikut, bodoh tak boleh ditegur.

NURUL ISLAM MOHAMED YUSOFF – HARAKAHDAILY 29/8/2023

Sumber Asal: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0zM6VZGHXqpRqbwF8KHpaojtbFH2ZVLwcguNvLjqKPdKCBTCAwojx8exbNsYCa3kal&id=650875906&mibextid=Nif5oz

PENAFIAN:
HarakahDaily tidak bertanggungjawab terhadap pandangan yang dikemukakan daripada artikel ini. Ia pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian HarakahDaily mahupun pendirian rasmi PAS.

- Advertisement -
- Advertisement -